Anhængertræk
-
Fuglekongen
- Kontakt:
Anhængertræk
Hej på min nyindkøbte c5 2,0 hdi fra 2011
Er der aftagelig træk på men der mangler en tændings plus så vores atc og køleskab virker på campingvognen
Ved i om der er en sikring til tændings strøm på trækket
Eller det normalt ikke er monteret
Hvor plejer lednings nettet fra trækket at blive samlet i sådan en stationcar
Mvh Leif
Er der aftagelig træk på men der mangler en tændings plus så vores atc og køleskab virker på campingvognen
Ved i om der er en sikring til tændings strøm på trækket
Eller det normalt ikke er monteret
Hvor plejer lednings nettet fra trækket at blive samlet i sådan en stationcar
Mvh Leif
Mvh Leif Brix Johnsen
2011 citroen c5 seduction tourer
2,0 hdi 138 hk
127.000 km
2,0 hdi 138 hk
127.000 km
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Anhængertræk
på den bil er strømmen monteret i et sprecielt ledningsnet der ender i en canbus boks der er koblet til bilen under instrumentbrættet, jeg ville tro du skal have åbnet for den strømkilde med en computer/tester hvis ikke det er en del af bilens menu, men tag et grundigt kig i instruktionsbogen
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Det er før set, at man har placeret en "skjult" afbryder til plus på stikket.
Jeg har set det mere eller mindre gemt bag de indvendige sidebeklædninger, i bagagerummet.
Jeg har set det mere eller mindre gemt bag de indvendige sidebeklædninger, i bagagerummet.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
-
kenneth
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Standard er Citroen monteret med et Multicon/West stik - det ligner et almindeligt 7 polet, men der sidder 6 mindre poler yderligere...
Se evt. her : https://www.arnbjorn.com/Feria_og_turar ... ntakt1.htm
Ben 9 = konstant strøm uanset om bilen er startet - dette ben bruges til lys i campingvognen
Ben 10 = Ikke monteret standard - Strøm til køleskab i campingvognen (strøm når bilens motor er startet)
Jeg monterede et relæ i min, således at der automatisk bliver skiftet imellem ben 9 og 10 alt efter om baglygter er tændt eller ej.
Altså:
- Når du kører vil der være strøm på ben 10 (men ikke på ben 9), så køleskabet får strøm - men der er ikke lys inde i vognen
- Når du holder ind om natten og slukker bilen skifter den over så der er strøm på ben 9 men ikke på ben 10. Altså er der nu lys inde i campingvognen, men ikke strøm til køleskabet - så du undgår du også at køleskabet tapper bilens batteri
Se evt. her : https://www.arnbjorn.com/Feria_og_turar ... ntakt1.htm
Ben 9 = konstant strøm uanset om bilen er startet - dette ben bruges til lys i campingvognen
Ben 10 = Ikke monteret standard - Strøm til køleskab i campingvognen (strøm når bilens motor er startet)
Jeg monterede et relæ i min, således at der automatisk bliver skiftet imellem ben 9 og 10 alt efter om baglygter er tændt eller ej.
Altså:
- Når du kører vil der være strøm på ben 10 (men ikke på ben 9), så køleskabet får strøm - men der er ikke lys inde i vognen
- Når du holder ind om natten og slukker bilen skifter den over så der er strøm på ben 9 men ikke på ben 10. Altså er der nu lys inde i campingvognen, men ikke strøm til køleskabet - så du undgår du også at køleskabet tapper bilens batteri
-
Fuglekongen
- Kontakt:
Det var da en smart måde at gøre det på.
Det vil jeg prøve at begive mig ud i
Mvh Leif Brix Johnsen
2,0 hdi 138 hk
127.000 km
2,0 hdi 138 hk
127.000 km
-
Fuglekongen
- Kontakt:
Det er et jæger stik jeg har
Hvor har du sat relæet
Hvor har du sat relæet
Mvh Leif Brix Johnsen
2,0 hdi 138 hk
127.000 km
2,0 hdi 138 hk
127.000 km
-
kenneth
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Jaeger er det almindelige 13 polede stik...
Du skal bruge et skiftende relæ (Biltema Art. 42-306 eller Art. 42-134)
Jeg har placeret mit inde i bagagerummer bag beklædningen. men det skal bare placeres hvor der er plads, og beskyttet imod fugt og snavs.
Når du trækker ledningerne så BRUG FOR GUDS SKYLD IKKE STRØMTYVE !! der er for dårlig forbindelse i dem, og du risikerer gnister som kan antænde bilen... Så klip istedet ledningerne over og brug kronmuffer eller andet!
Det første jeg gjorde var at trække en ny ledning fra ben 10 i stikket op i bagagerummet. Brug tyk ledning med STOR kvadrat så du ikke risikerer at den smelter !
Yderligere skal der trækkes et lille stykke ledning imellem ben 11 og 13. Ben 11 er stel til ben 10 (lys i CV'en). og ben 13 er stel til ben 9 (køleskab). Ben 13 er normalt ikke forbundet fra fabrikken, så det nemmeste er at sjæle stel fra ben 11 ;-).
Når du er nede og skille stikket af, så tag et par billeder så du har dokumenteret hvilke farve ledning der går ud til hvilket ben.
Du bruger ben 3 og 5 til at trække relæet med:
Ben 3 er stel (-)
Ben 5 er (bag)lys højre side
Der ud over bruger du ledningen fra ben 9, som du klipper over og forbinder således at relæet skifter imellem at give strøm til ben 9 og den nye ledning du har forbundet til ben 10.
Du skal bruge et skiftende relæ (Biltema Art. 42-306 eller Art. 42-134)
Jeg har placeret mit inde i bagagerummer bag beklædningen. men det skal bare placeres hvor der er plads, og beskyttet imod fugt og snavs.
Når du trækker ledningerne så BRUG FOR GUDS SKYLD IKKE STRØMTYVE !! der er for dårlig forbindelse i dem, og du risikerer gnister som kan antænde bilen... Så klip istedet ledningerne over og brug kronmuffer eller andet!
Det første jeg gjorde var at trække en ny ledning fra ben 10 i stikket op i bagagerummet. Brug tyk ledning med STOR kvadrat så du ikke risikerer at den smelter !
Yderligere skal der trækkes et lille stykke ledning imellem ben 11 og 13. Ben 11 er stel til ben 10 (lys i CV'en). og ben 13 er stel til ben 9 (køleskab). Ben 13 er normalt ikke forbundet fra fabrikken, så det nemmeste er at sjæle stel fra ben 11 ;-).
Når du er nede og skille stikket af, så tag et par billeder så du har dokumenteret hvilke farve ledning der går ud til hvilket ben.
Du bruger ben 3 og 5 til at trække relæet med:
Ben 3 er stel (-)
Ben 5 er (bag)lys højre side
Der ud over bruger du ledningen fra ben 9, som du klipper over og forbinder således at relæet skifter imellem at give strøm til ben 9 og den nye ledning du har forbundet til ben 10.
-
Fuglekongen
- Kontakt:
Tak for vejledning det tror jeg godt jeg kan finde ud af
Mvh Leif Brix Johnsen
2,0 hdi 138 hk
127.000 km
2,0 hdi 138 hk
127.000 km
-
BOUNCE
- Kontakt:
Vores var C5X7 2,0 HDI Tourer fra 2011 er født med 13-polet men til fast strøm og ladestrøm skulle monteres er særskilt kabel.
Dette blev monteret via styreboksen, som sidder bag Venstre sidebeklædning i bagagerummet. Den ene ende blev monteret i styreboksen og de 3-benender i hhv. ben 9+10 og 13, som udgør stel for de to +-forbindelser.
Der blev ligeledes sat en mega-sikring i sikringsboksen i motorrummet, samt en sikring i kabinen ved Venstre fordør.
Til sidst skulle det hele aktiveres via Diagbox.
Med ovenstående løsning er man fri for at trække alle mulige ekstra ledninger, montere særskilte sikringsbokse og afbrydere. Det hele er forberedt. Simpelt og enkelt, men samtidig dimensioneret til opgaven.
Håber det kan hjælpe nogen en anden gang.
God dag og tak for er super Forum.
Kabelsættet kan rekvireres ved et hvert Citroen værksted og kostede omkring 300 kr.
Det tog omkring 1 time at lave det for en urutineret og så er installationen original.
Håber det kan være et hint.
Dette blev monteret via styreboksen, som sidder bag Venstre sidebeklædning i bagagerummet. Den ene ende blev monteret i styreboksen og de 3-benender i hhv. ben 9+10 og 13, som udgør stel for de to +-forbindelser.
Der blev ligeledes sat en mega-sikring i sikringsboksen i motorrummet, samt en sikring i kabinen ved Venstre fordør.
Til sidst skulle det hele aktiveres via Diagbox.
Med ovenstående løsning er man fri for at trække alle mulige ekstra ledninger, montere særskilte sikringsbokse og afbrydere. Det hele er forberedt. Simpelt og enkelt, men samtidig dimensioneret til opgaven.
Håber det kan hjælpe nogen en anden gang.
God dag og tak for er super Forum.
Kabelsættet kan rekvireres ved et hvert Citroen værksted og kostede omkring 300 kr.
Det tog omkring 1 time at lave det for en urutineret og så er installationen original.
Håber det kan være et hint.
-
jorni
- Geografisk sted: Grenaa
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Husk, hvis du får brug for at holde med parkeringslys kører køleskabet stadig.Fuglekongen skrev: ↑tirs 4. dec 2018 21:32Det var da en smart måde at gøre det på.
Har selv kørt med en lignende løsning for 25 år siden.
Hvis der kan købes en orinal kabelløsning for 300,- er det værd at overveje.
jorni = Jørgen Nielsen
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988