Rumler / ryster fra undervogn foran
-
Hitec23
- Kontakt:
Rumler / ryster fra undervogn foran
CR50850. Den "rumler" når man kører over et lille "hop" eller en lille bakketop på vejen hvor trykket på forhjulene nedsættes. Ikke noget med at hjulene er ved at slippe asfalten
Den ryster også ved kraftig acceleration. Jeg SYNES jeg har hevet og flået i alle bøsninger og ophæng. Hjullejer. Derudover er der ingen lyde som knald, bank, gonk. Jeg havde først mistænkt bærekuglerne men de virker ok.
Har også tænkt på om kardangerne kunne være slidte men så tænker jeg det ville rumle hele tiden. Nogen ideer inden jeg skiller det hele ad?
Har også tænkt på om kardangerne kunne være slidte men så tænker jeg det ville rumle hele tiden. Nogen ideer inden jeg skiller det hele ad?
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Rumler / ryster fra undervogn foran
Det kunne godt tyde på, at du skal kigge nærmere på dine trækaksler - måske blot lægge nogle nye i kurv
Idet det sker ved ligeudkørsel kan det faktisk godt være lidt vanskeligt at identificere i forhold til at det støjer, når du drejer helt rundt på roret.
Hvis du kan komme ind under bilen, på sikker vis, mens hjulene er hævet en anelse (svarende til det du kalder et "hop" - og ens i begge sider), kan du dreje frem/tilbage i hver trækaksel og mærke om der skulle være slør og forskel på højre/venstre. Jeg tvivler nu på, at det skulle være så tydeligt, at du ikke er i tvivl, idet det formentlig er et "lille område" inde i kardelleddets "kuglebane" der er slidt.
Det er formentlig det inderste led som er defekt, et eller begge.
Med alt andet i styretøjet uden slør, vil jeg mene, at det ér trækakslerne.... hvor meget har bilen kørt?
Se evt. denne video - tænker, at det er nogenlunde samme problemstilling:
https://www.youtube.com/watch?v=x5FeEd4Jans
Du bør købe nye komplette aksler - og køb dem i Tyskland, hvis du vil slippe en hel del billigere (desværre).
Der er måske en herinde som kan hjælpe med at finde OE-nummeret og så er det blot at søge delene frem, lægge i kurv, betale og så vente en uges tid. Hvis ikke du har tid til det, så prøv Becker.dk - de har en del tilbage at ønske mht. reservedelskataloget, hvor der ofte ses fejl, desværre.
Hvis det er en bil du skal fortsætte med at køre i, så skift begge aksler og udskift også pakdåserne i differentialet!
Husk gearolie, hvis manuel gear er det formentlig Traxium Gear 8 75w-80 du skal lægge i kurv - 2 liter (der kan påfyldes ca. 1,9 liter)
Idet det sker ved ligeudkørsel kan det faktisk godt være lidt vanskeligt at identificere i forhold til at det støjer, når du drejer helt rundt på roret.
Hvis du kan komme ind under bilen, på sikker vis, mens hjulene er hævet en anelse (svarende til det du kalder et "hop" - og ens i begge sider), kan du dreje frem/tilbage i hver trækaksel og mærke om der skulle være slør og forskel på højre/venstre. Jeg tvivler nu på, at det skulle være så tydeligt, at du ikke er i tvivl, idet det formentlig er et "lille område" inde i kardelleddets "kuglebane" der er slidt.
Det er formentlig det inderste led som er defekt, et eller begge.
Med alt andet i styretøjet uden slør, vil jeg mene, at det ér trækakslerne.... hvor meget har bilen kørt?
Se evt. denne video - tænker, at det er nogenlunde samme problemstilling:
https://www.youtube.com/watch?v=x5FeEd4Jans
Du bør købe nye komplette aksler - og køb dem i Tyskland, hvis du vil slippe en hel del billigere (desværre).
Der er måske en herinde som kan hjælpe med at finde OE-nummeret og så er det blot at søge delene frem, lægge i kurv, betale og så vente en uges tid. Hvis ikke du har tid til det, så prøv Becker.dk - de har en del tilbage at ønske mht. reservedelskataloget, hvor der ofte ses fejl, desværre.
Hvis det er en bil du skal fortsætte med at køre i, så skift begge aksler og udskift også pakdåserne i differentialet!
Husk gearolie, hvis manuel gear er det formentlig Traxium Gear 8 75w-80 du skal lægge i kurv - 2 liter (der kan påfyldes ca. 1,9 liter)
-
Hitec23
- Kontakt:
Bilen har kørt 275000. Jeg har "været forbi" knoklende trækaksler på bla flere Saxoer og 106'ere så jeg kender lyden
. Min siger ikke noget. Det undrer mig bare at den rumlen kommer når trykket på forhjulene nedsættes da der jo stadig er træk på akslerne. Men selvfølgelig, når akslerne flytter sig lidt i leddene når bilen løfter sig ud over en lille bakketop og også under acceleration kan det måske give mening at der opstår ubalance da akslerne ikke længere centrerer korrekt vertikalt.
Jeg fik desværre ikke skrevet at der KAN forekomme små gonk lyde når rettes drejes lidt og man samtidig bakker ud fra en parkeringsplads. Ikke en høj lyd men kan anes og det kan faktisk mærkes i karossen som et lille stød. Som om et eller flere led flytter sig i lejeskålene.
Jeg har adgang til lift så det er jo bare op på den op hæve bilen måske 10cm. Så kan jeg prøve at dreje hjulene frem og tilbage og mærke om akslerne bevæger sig væk fra centerlinien og fysisk gøre det samme. Hvis akslerne gør det er det jo nok der fejlen ligger.
Ja, jeg ville gerne beholde bilen mindst til næste syn om 1,5år. Den kører fint. Jeg købte den for 5kilo med en ustabil starter som jeg skiftede efter 1/2år. Jeg har kørt ca 30000 i den og ikke ofret andet end starter og alm vedligehold. Så den har været billig at køre i. Da det jo er en diesel er den også noget mere økonomisk en min tidligere 2L benziner. Ca 50% længere på literen
Jeg fik desværre ikke skrevet at der KAN forekomme små gonk lyde når rettes drejes lidt og man samtidig bakker ud fra en parkeringsplads. Ikke en høj lyd men kan anes og det kan faktisk mærkes i karossen som et lille stød. Som om et eller flere led flytter sig i lejeskålene.
Jeg har adgang til lift så det er jo bare op på den op hæve bilen måske 10cm. Så kan jeg prøve at dreje hjulene frem og tilbage og mærke om akslerne bevæger sig væk fra centerlinien og fysisk gøre det samme. Hvis akslerne gør det er det jo nok der fejlen ligger.
Ja, jeg ville gerne beholde bilen mindst til næste syn om 1,5år. Den kører fint. Jeg købte den for 5kilo med en ustabil starter som jeg skiftede efter 1/2år. Jeg har kørt ca 30000 i den og ikke ofret andet end starter og alm vedligehold. Så den har været billig at køre i. Da det jo er en diesel er den også noget mere økonomisk en min tidligere 2L benziner. Ca 50% længere på literen
-
Hitec23
- Kontakt:
Har nu haft fat i akslerne. Og der er slør. Ikke meget men akslerne vil sikkert vride sig ud af center ved acceleration. Lyder det sandsynligt?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Selve akslen kan inden for et forudbestemt område bevæge sig frem og tilbage. Det kan være vanskeligt at detektere åbenbar slidtage, når det er i ligeud-stilling, men ud fra dine beskrivelser, inkl. seneste tyder det på at en eller begge trækaksler bør udskiftes. Leddene består jo af flere dele, så slidtagen der forårsager rumlen/rysten kan være vanskelig at finde ud af adskille noget - og når du der til, så er det meste af arbejdet jo alligevel gjort.
Skulle du blot køre i et par måneder kunne du, måske, overveje at droppe reparationen helt og tilpasse din kørestil lidt, men da din plan med detekteringen formentlig er en levetidsforlængelse af bilen, så er der nok ikke så meget andet at sige end "jo før du får den repareret, jo længere tid får du glæde af reparationen" :-)
Drivaksler til din bil fås fra godt kr. 700 pr. side i Tyskland, så det er jo til at have med at gøre.
I den prisbillige ende har jeg gode erfaringer med "GSP".
"SKF" går jeg helt uden om efter flere uheldige opleveler med manchetter der hopper af efter ret kort tids kørsel.
Aksler fra "Spidan" har jeg kun haft positive erfaringer med. Det er vist også dem FTZ (bl.a.) fører i sortimentet, med tre års garanti.
Som nævnt tidligere - husk nye pakdåser og olie.
Skulle du blot køre i et par måneder kunne du, måske, overveje at droppe reparationen helt og tilpasse din kørestil lidt, men da din plan med detekteringen formentlig er en levetidsforlængelse af bilen, så er der nok ikke så meget andet at sige end "jo før du får den repareret, jo længere tid får du glæde af reparationen" :-)
Drivaksler til din bil fås fra godt kr. 700 pr. side i Tyskland, så det er jo til at have med at gøre.
I den prisbillige ende har jeg gode erfaringer med "GSP".
"SKF" går jeg helt uden om efter flere uheldige opleveler med manchetter der hopper af efter ret kort tids kørsel.
Aksler fra "Spidan" har jeg kun haft positive erfaringer med. Det er vist også dem FTZ (bl.a.) fører i sortimentet, med tre års garanti.
Som nævnt tidligere - husk nye pakdåser og olie.
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Spøjst du nævner det, Søren. Vi har netop for 1-1½ siden sat nye SKF-aksler på en C4. Spændebåndet på den ene trækaksel kunne ikke være der for gearkassen, det blev heldigvis opdaget meget hurtigt, og løst med en stål-strips.
Akslerne fik dog hurtigt slør, og det er ikke engang på 20.000 km. Da vi inspicerede dem, var manchetterne begyndt at se lidt krakelerede ud. Da akslerne så skulle skiftes ca. 14 dage efter, var manchetterne revnet. Imponerende af et firma der normalt ellers er kendt for kvalitet.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
Hitec23
- Kontakt:
Jeg må skifte akslerne og pakdåserne på et tidspunkt. Jeg mangler de forb...... OE numre.
I øvrigt er der ingen rumlen hvis den løber i frigear over en lille bakketop og næsen letter lidt.
I øvrigt er der ingen rumlen hvis den løber i frigear over en lille bakketop og næsen letter lidt.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det lyder ikke så imponerende - slet ikke at de ikke kunne anvendes på bilen uden udskiftning af et spændebånd. Det er ikke godt nok.Carsten S skrev: ↑man 20. dec 2021 15:50Spøjst du nævner det, Søren. Vi har netop for 1-1½ siden sat nye SKF-aksler på en C4. Spændebåndet på den ene trækaksel kunne ikke være der for gearkassen, det blev heldigvis opdaget meget hurtigt, og løst med en stål-strips.
Akslerne fik dog hurtigt slør, og det er ikke engang på 20.000 km. Da vi inspicerede dem, var manchetterne begyndt at se lidt krakelerede ud. Da akslerne så skulle skiftes ca. 14 dage efter, var manchetterne revnet. Imponerende af et firma der normalt ellers er kendt for kvalitet.
I forlængelse af det du skriver; jeg satte nye stålspændebånd på, men akslerne måtte udskiftes efter ca.... sjovt nok... 15.000-20.000 km. Der kan jo være kommet grus i leddene da den nåede at køre lidt (ca. 500 km) inden det blev opdaget. Ved udskiftningen af akslerne, var machetterne lige til skraldespanden, krakkelerede som dem du nævner.
Siden er jeg gået en stor bue uden om SKF trækaksler og faktisk også købt FAG lejer i stedet. SKF er måske gået samme vej som så mange andre... bliver opkøbt af en kapitalfond og med et godt navn og ry kan man godt, i en periode om ikke andet, slippe afsted med at sende nogle billigere/ringere varer på markedet, pakket i en SKF kasse.
-
kim_rene
- Geografisk sted: Skive
- Version: 7,56
- Kontakt:
Både tolerance data og autodata, har beskrevet lign. problem kommende fra spindelhusene.. Evt. kontroller glidebøsninger på bremsekalibre i for
Med venlig hilsen
Kim Nielsen
Kim Nielsen
-
Hitec23
- Kontakt:
Øhhh, spindelhuse?
Hvorfor glidebøsningerne? Hvilken ballade kan de lave medmindre de hænger?
Hvorfor glidebøsningerne? Hvilken ballade kan de lave medmindre de hænger?
-
kim_rene
- Kontakt:
ja de beskrev at der var en tendens til at nogle spindelhuse kunne forårsage rystelser i undervognen...
Glidebøsningerne kan også give denne oplevelse, såfremt de hænger.
Er anlægsfladerne på fælg og nav 100% rene, ellers kan dette også spille ind.
Evt. kan inderste led på tandstangen
Glidebøsningerne kan også give denne oplevelse, såfremt de hænger.
Er anlægsfladerne på fælg og nav 100% rene, ellers kan dette også spille ind.
Evt. kan inderste led på tandstangen
Med venlig hilsen
Kim Nielsen
Kim Nielsen
-
kim_rene
- Kontakt:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen
Kim Nielsen
Kim Nielsen
-
Hitec23
- Kontakt:
Jeg har simpelthen ingen anelse om hvilke "spindelhuse" der er tale om
. Tror nu ikke det har noget med sagen at gøre men jeg er da nysgerrig
Resten er checket og skulle være ok.
Resten er checket og skulle være ok.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ved spindelhus forstås "klumpen" der sidder på fjederbenet, hvori lejet er presset i - og hvor hhv. styre- og bærekugle monteres i og fastspændes til.
Den "bulletin" der er vist, synes at indikere, at der har været problemer med tilspænding af trækakslen til spindelhuset, altså at den gennemgående "tap" aka yderste drivled er gået løs. Jeg kan ikke lige komme på andet det skulle være - omend tidsforbruget synes lige til den friske side, hvis det kun skulle være det der er tale om.
Den "bulletin" der er vist, synes at indikere, at der har været problemer med tilspænding af trækakslen til spindelhuset, altså at den gennemgående "tap" aka yderste drivled er gået løs. Jeg kan ikke lige komme på andet det skulle være - omend tidsforbruget synes lige til den friske side, hvis det kun skulle være det der er tale om.
-
kim_rene
- Kontakt:
Som jeg læser bulletin, både fra tolerance data og Autodata, således at, som følge af manglende tilspænding af akseltap(trækaksel), kan det udvalse lejehuset ( der hvor hjullejet er presset i ), og at det kun opdages ved kørsel pga. ujævnhederne i vejen. Som jeg ser det ved bl.a. ftz / au2parts så er kan man ved udskiftning risikere at skulle udskifte styrekugle pga. str.forskel i konus.SRO skrev: ↑tirs 21. dec 2021 20:01Ved spindelhus forstås "klumpen" der sidder på fjederbenet, hvori lejet er presset i - og hvor hhv. styre- og bærekugle monteres i og fastspændes til.
mht. tidsforbruget er det vist meget rimeligt, hvis spindlen skiftes og der efterflg laves 4-hjulsudmåling... Det er jo kun opgjort med ca.tidsforbrug
Med venlig hilsen
Kim Nielsen
Kim Nielsen
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det har du måske ret i - den fortolkning havde jeg ikke fantasi til udlede af de ret sparsomme oplysninger.
Med de anførte km tvivler dog på, at det skulle være årsagen, men det kan jo tjekkes, hvis det hele adskilles alligevel.
Med de anførte km tvivler dog på, at det skulle være årsagen, men det kan jo tjekkes, hvis det hele adskilles alligevel.
-
kim_rene
- Kontakt:
De er generelt sparsomme med info, men pt. mit bud.... Men det kræver jo lidt målearbejde, at måle lejepasningen ud i hhn. til tolerancer på lejet...
Har selv lidt samme problematik med rystelser på min egen c5, og der ved jeg at det er føringsbolte til kaliber som er slidte, da rystelserne bliver kraftigere ved nedbremsning.
Men alt skal gåes minutiøst igennem, og kontrolleres for slør, revnedannelser mv.
Har selv lidt samme problematik med rystelser på min egen c5, og der ved jeg at det er føringsbolte til kaliber som er slidte, da rystelserne bliver kraftigere ved nedbremsning.
Men alt skal gåes minutiøst igennem, og kontrolleres for slør, revnedannelser mv.
Med venlig hilsen
Kim Nielsen
Kim Nielsen
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Måske noget du kan bruge?:
https://www.youtube.com/watch?v=NKFGkKxCFow&t=180s
https://www.youtube.com/watch?v=NKFGkKxCFow&t=180s
-
Hitec23
- Kontakt:
Opfølgning på sagen.
Rumlen og uro eskalerede hurtigt.
Fik skaffet en "ny" brugt trækaksel.
Da jeg fik bilen på liften var der udsyn direkte til indmaden i det inderste knokkelled. Gummimanchetten havde opgivet pga rystelser, formoder jeg. Da jeg startede tråden var den hel.
Nå, ud med akslen og det stod hurtigt klart at det stod skidt til med lejerne med en del slør. Sikkert kun et spørgsmål om få km til før de havde opgivet og blevet knust.
Det ene billede viser det slup der er. 1,5-2mm til hver side.
Det andet blot kigget ind i leddet.
På det 3 billede ser det ud som om der er rust. Umiddelbart har jeg ikke tidligere set tegn på revner eller udsmidning af fedt.
Bottom line, nu er alt normalt igen.
Takker for input.
Rumlen og uro eskalerede hurtigt.
Fik skaffet en "ny" brugt trækaksel.
Da jeg fik bilen på liften var der udsyn direkte til indmaden i det inderste knokkelled. Gummimanchetten havde opgivet pga rystelser, formoder jeg. Da jeg startede tråden var den hel.
Nå, ud med akslen og det stod hurtigt klart at det stod skidt til med lejerne med en del slør. Sikkert kun et spørgsmål om få km til før de havde opgivet og blevet knust.
Det ene billede viser det slup der er. 1,5-2mm til hver side.
Det andet blot kigget ind i leddet.
På det 3 billede ser det ud som om der er rust. Umiddelbart har jeg ikke tidligere set tegn på revner eller udsmidning af fedt.
Bottom line, nu er alt normalt igen.
Takker for input.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
Lowrider
- Kontakt:
rigtig god og logisk fejlsøgning,- tak for deling!
Citroen C5 2.0 HDi Tourer 2009