Blæsemotor i front kører konstant Emnet er løst
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Blæsemotor i front kører konstant
De 2 grønne relæ´er er vist ikke alm. standard skifterelæ´er fra T.Hansen ???
Iflg. diagrammet, så anvendes kun de 4 ben på relæét. Som på et alm. arbejdsrelæ ??
Men ser man på Lars billede af det grønne relæ, så er det forsynet med en diode mellem ben 85 og 86. Det er vist ikke standard på alle relæ´er ?
Så med livrem og seler, så køb 2 nye grønne relæ´er hos Citroen.
De 2 gamle er nok udtjente ??
Iflg. diagrammet, så anvendes kun de 4 ben på relæét. Som på et alm. arbejdsrelæ ??
Men ser man på Lars billede af det grønne relæ, så er det forsynet med en diode mellem ben 85 og 86. Det er vist ikke standard på alle relæ´er ?
Så med livrem og seler, så køb 2 nye grønne relæ´er hos Citroen.
De 2 gamle er nok udtjente ??
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
anders2
- Geografisk sted: Augustenborg
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Enig mht. de 2 grønne relæer. Var faktisk hos TH fordi jeg havde set et relæ hvor symbol lignede, -dog blot "en linie" parallel over spolen.
Kom hjem med eet hvor symbol over spole manglede .....så den bliver byttet til den erstatning for det blå relæ som du foreslog, -og så vil jeg kontakte citroen forhandler og få 2 originale til erstatning for de grønne.
Har også undret mig over hvad "det parallelle symbol" betyder og om et firkantet felt og en linie er det samme (mener diode er en pil ?)
Kom hjem med eet hvor symbol over spole manglede .....så den bliver byttet til den erstatning for det blå relæ som du foreslog, -og så vil jeg kontakte citroen forhandler og få 2 originale til erstatning for de grønne.
Har også undret mig over hvad "det parallelle symbol" betyder og om et firkantet felt og en linie er det samme (mener diode er en pil ?)
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Om det ER en diode eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det vil fremgå tydeligt hvis/når relæ´et "åbnes"
Forklaring fra nettet:
"Hvis man bruger elektronik, der ikke bruger meget strøm, eller elektronikken er følsom over for lidt høje spændinger, vil det være en god ide at indsætte en diode parallelt hen over relæets spole. Dioden skal sidde og pege imod plus (spærreretning). Spoler har den "bagdel", at de vil lave en høj spænding, når strømmen til spolen bliver slukket/afbrudt. Denne spænding kan godt blive så høj, at elektronikken der trækker relæet, brænder af. Her er vist et eksempel på denne kobling:"
Iflg. diagrammet, så er der jo forbindelse til både BSI, ECU og BSM. De kan bestemt ikke lide en evt. overspænding
Derfor skrev jeg: "med livrem og seler"
Forklaring fra nettet:
"Hvis man bruger elektronik, der ikke bruger meget strøm, eller elektronikken er følsom over for lidt høje spændinger, vil det være en god ide at indsætte en diode parallelt hen over relæets spole. Dioden skal sidde og pege imod plus (spærreretning). Spoler har den "bagdel", at de vil lave en høj spænding, når strømmen til spolen bliver slukket/afbrudt. Denne spænding kan godt blive så høj, at elektronikken der trækker relæet, brænder af. Her er vist et eksempel på denne kobling:"
Iflg. diagrammet, så er der jo forbindelse til både BSI, ECU og BSM. De kan bestemt ikke lide en evt. overspænding
Derfor skrev jeg: "med livrem og seler"
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen