2.0 HDI oser voldsomt og mangler trækkraft

Besvar
Renebc
Geografisk sted: Trekantområdet
Kontakt:

2.0 HDI oser voldsomt og mangler trækkraft

Ulæst indlæg af Renebc » søn 24. nov 2019 21:57

Hej i forum :)

Min ellers trofaste 2.0 HDI (138 HK) er begyndt at ose helt vildt, og har ved samme lejlighed mistet temmeligt meget af sin trækkraft :eusa-think:
Der er INGEN lamper der lyser!

Scenariet er følgende:
Torsdag, efter arbejde, bemærker jeg at hun (bilen) ikke rigtigt vil tage omdrejninger.

Fredag er problemet der stadig, så jeg vælger at købe noget dieselrens, og får det hældt på hende, da jeg tanker.
Efter tankning skal jeg ud at køre en længere tur på motorvej, så jeg tager turen i 5 gear hele vejen, så hun får nogle omdrejninger.
Der bemærker jeg at hun oser som en gammel Golf II diesel, der får en lidt for mættet dieselblanding, men tænker at det nok er rensen der gør sit arbejde :think:

Lørdag skal jeg ud at køre igen. Når jeg kører almindeligt, er der ikke som sådan noget at mærke, udover at jeg har en fornemmelse af, at der ikke er det overskud i hende, som der plejer at være...
Til gengæld når jeg accelererer :shock: Hun oser så meget, at jeg efterlader et spor af kaos, anarki og døde dyr efter mig. Bilerne bagved mig forsvinder i en stor sort sky :o
Når det går op ad bakke, kan hun næsten ikke (eller slet ikke) trække op ad den i 6. gear, så jeg er nødt til at skifte til 5.

Præcis samme scenarie i dag - søndag. Hun oser - om muligt - endnu mere, når jeg accelererer.
Og en bakke som hun ellers tidligere har kunnet accelerere op ad, i 6. gear, kan hun nærmest ikke trække sig op ad i 6. gear, nu :(

Alle dage har der ikke været noget når hun står i tomgang. Hun står helt roligt, og knivskarpt! Ingen hakken eller andre former for mislyde. :think:
Til gengæld STINKER hun af diesel lige når hun bliver startet op.
- Men hun starter uden problemer.

Planen er, at jeg skal have ringet til et værksted i morgen, så jeg kan få en tid til at få kigget på hende!!
Men er der nogen herinde der kan have et forslag til, hva' Sørensen der kan være galt med hende - udover alderen... Hun har trods alt kørt 482.000 km.

Vil bare helst ikke af med hende, da hun - indtil torsdag og frem - har kørt klippestabilt.

Mvh.

René
Citroën C5 II Weekend fra 2006 (11/2005), 2.0 Hdi, 138 HK, med 473.XXX km. på tælleren :)
- "Den er jo lige kørt til", som Citroën-mekanikeren sagde, da den skulle have skiftet trækkrog :P
-------- O --------
Sidste 8 cifre i stelnr.: 76715692
Motorkode: RERHRH

Brugeravatar
JensNo
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Nej
Version: V5.29
Kontakt:

Re: 2.0 HDI oser voldsomt og mangler trækkraft

Ulæst indlæg af JensNo » søn 24. nov 2019 23:06

Det lyder umiddelbart som en defekt turbo.

Tjek lige din oliestand på motoren og har motoren en højfrekvent turbinelyd?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V 4WD

Lexia V5.29 og Foxwell i50 pro

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » man 25. nov 2019 05:36

Kig alle vacuumslanger grundigt efter. Der sidder et y-stykke ved indsugningsmanifolden, de kan godt knække uden varsel.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
Thomas-R
Kontakt:

Ulæst indlæg af Thomas-R » man 25. nov 2019 19:52

Kunne også være noget egr der ikke lukker, og vacuum slanger, husk at kigge på bagsiden af der hvor slangerne går ud over en studs. Af en aller anden årsag revner de altid på bagsiden af hvor man kigger
C5 2.0HDi 163 Berline 2011

pug407aut
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » man 25. nov 2019 21:20

Der er hul på et af dine trykrør/slanger.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Citroen
Geografisk sted: Aarhus
Version: ?
Kontakt:

Ulæst indlæg af Citroen » ons 9. feb 2022 08:37

Er der nogen der ved om der kom en løsning på dette problem, det ligner til forveksling det jeg kæmper med nu

Besvar