C5 aircross hybrid ladeissues og andet
-
borgma
- Kontakt:
C5 aircross hybrid ladeissues og andet
Hej alle,
jeg er ny her så bær over med mig hvis jeg laver et indlæg som måske er gemt i en anden tråd.
Jeg købte min C5 aircross Hybrid her i marts måned og er faktisk ret glad for den: Den kører godt og er mega komfortabel.
Men jeg er begyndt at undre over 2 ting:
1. Rækkevidde: i sommer havde jeg en en fornuftig rækkevidde på ca 52 km på en opladning. Tæt på wltp som foreskrev op til 62 km på en fuld opladning (ved godt jeg ikke kunne ramme spot on, meeen wltp skulle være mere lig real world måling) så jeg var ok tilfreds.
Nu er det ca. 0-5 grader og nu ser jeg er rækkevidde på 22 km!!!
Almindelig bykørsel, max 60 km/t
Den lader fint ca. 12 kwh som er ok (13,5 kwh er kapacitet men med sikkerheds margin så batteriet ikke dør før tid)
Det synes jeg er lige lovligt lidt. Over 50% tab af rækkevidde og så er det ikke engang rigtig frost. Jeg gruer for hvor lidt jeg kan køre på ren el når(hvis) vi rammer rigtige frost grader.. Hvad siger i?
2. Jeg har læst et par steder at bilen er i stand til at lade batteriet på ca 2 timer hvis man har et ladekabel som er i stand til at levere min. 7,2 kwh.
Sådan et købte jeg og lader via Clever ladestander 11/22kwh. Før ladede den 12 km pr time (ca 3,45 timer) på mit "almindelige" ladekabel.
Nu lader den........12 km pr time (3,45timer)
WTF!!! Hvad sker der lige?
Nogle som har samme issues?
Tak for svar.
vh Michael
Link til hastighed:
https://pod-point.com/guides/vehicles/c ... 5-aircross
jeg er ny her så bær over med mig hvis jeg laver et indlæg som måske er gemt i en anden tråd.
Jeg købte min C5 aircross Hybrid her i marts måned og er faktisk ret glad for den: Den kører godt og er mega komfortabel.
Men jeg er begyndt at undre over 2 ting:
1. Rækkevidde: i sommer havde jeg en en fornuftig rækkevidde på ca 52 km på en opladning. Tæt på wltp som foreskrev op til 62 km på en fuld opladning (ved godt jeg ikke kunne ramme spot on, meeen wltp skulle være mere lig real world måling) så jeg var ok tilfreds.
Nu er det ca. 0-5 grader og nu ser jeg er rækkevidde på 22 km!!!
Almindelig bykørsel, max 60 km/t
Den lader fint ca. 12 kwh som er ok (13,5 kwh er kapacitet men med sikkerheds margin så batteriet ikke dør før tid)
Det synes jeg er lige lovligt lidt. Over 50% tab af rækkevidde og så er det ikke engang rigtig frost. Jeg gruer for hvor lidt jeg kan køre på ren el når(hvis) vi rammer rigtige frost grader.. Hvad siger i?
2. Jeg har læst et par steder at bilen er i stand til at lade batteriet på ca 2 timer hvis man har et ladekabel som er i stand til at levere min. 7,2 kwh.
Sådan et købte jeg og lader via Clever ladestander 11/22kwh. Før ladede den 12 km pr time (ca 3,45 timer) på mit "almindelige" ladekabel.
Nu lader den........12 km pr time (3,45timer)
WTF!!! Hvad sker der lige?
Nogle som har samme issues?
Tak for svar.
vh Michael
Link til hastighed:
https://pod-point.com/guides/vehicles/c ... 5-aircross
-
Orla Pedersen
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Re: C5 aircross hybrid ladeissues og andet
Der er to ting, der æder rækkevidde i koldt vejr. Dels mister kolde batterier kapacitet og dels går der rigtig meget energi til opvarmning af kabinen. Så der er rigtig meget fornuft i forvarmning af både batteri og kabine ved hjælp af nettilslutning, før man kører. Helt OT, vores Outlander vinder 10 - 15 Km rækkevidde ved at blive forvarmet fra ladetilslutning, hvilket i praksis er langt billigere end at brænde benzin af.
Opladning af de fleste PHEV lider under at laderen er enfaset, dvs. i praksis Max 7 Kw. Det er 32 ampere på én fase. Men rigtig mange ladestandere er begrænset til 16 ampere dog på tre faser, 11Kw. Det betyder at du ikke får lov til at trække 7 Kw på en fase. Selv nogle 22 Kw standere tillader heller ikke enfaset opladning til max effekt.
Opladning af de fleste PHEV lider under at laderen er enfaset, dvs. i praksis Max 7 Kw. Det er 32 ampere på én fase. Men rigtig mange ladestandere er begrænset til 16 ampere dog på tre faser, 11Kw. Det betyder at du ikke får lov til at trække 7 Kw på en fase. Selv nogle 22 Kw standere tillader heller ikke enfaset opladning til max effekt.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
-
Olekjar
- Kontakt:
Re: C5 aircross hybrid ladeissues og andet
Jeg købte en C5 aircross Hybrid sidste år i juni, og er helt vildt glad for den. Det er rigtigt at den mister rækkevidde, når det bliver koldere. Både fordi batteriet mister kapacitet ligesom en mobiltelefon, når temperaturen daler, men også fordi der går en del effekt til varmepumpen for at varme bilen op. Jeg har lidt over 30 km til arbejde med mest motorvejskørsel, og det er altid endnu lykkedes mig at køre den tur på ren el - også om vinteren. Det længste jeg har kørt på ren el om sommeren med slukket A/C og landevejskørsel er 68 km, som er over WLTP målet! Så det kan lade sig gøre, hvis man vil. Det afhænger enormt meget af kørestilen og hastigheden.
Begrænsningen i ladehastighed har desværre intet med hverken ladestander eller kabel at gøre... Det er den onboard lader, der sidder i bilen, som ikke kan lade med mere end 3,7 kW. På nogle andre markeder end det danske ser det ud til man kan få bilen med en 7,4 kW onboard lader, men ikke i DK desværre.
Begrænsningen i ladehastighed har desværre intet med hverken ladestander eller kabel at gøre... Det er den onboard lader, der sidder i bilen, som ikke kan lade med mere end 3,7 kW. På nogle andre markeder end det danske ser det ud til man kan få bilen med en 7,4 kW onboard lader, men ikke i DK desværre.