C5 HDI 110 TOURER 2011
-
niels s
- Kontakt:
C5 HDI 110 TOURER 2011
Hej.
Tandstangen er blevet utæt der hvor ratakslen går ned i styrehuset.
Akslen er temmelig rusten lige på det sted, så måske derfor.
Har nogen et bud på om det kan fixes uden at udskifte hele tandstangen?
Niels
Tandstangen er blevet utæt der hvor ratakslen går ned i styrehuset.
Akslen er temmelig rusten lige på det sted, så måske derfor.
Har nogen et bud på om det kan fixes uden at udskifte hele tandstangen?
Niels
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: C5 HDI 110 TOURER 2011
Hej Niels
Det kan næppe fikses... uden at adskille det hele.
SKF har udviklet "speedi sleve", der netop kan anvendes ud over en aksel der er beskadiget af f.eks. rust. Du får en ny frisk "aksel" som din tætning har kontakt til.
https://www.skf.com/group/products/indu ... edi-sleeve
For at få en speedi sleve monteret, skal den ned over akslen = tandstangen skal demonteres og styrehuset adskilles
Adskillelse kræver formentlig også et nyt pakningssæt, hvilket ikke er noget du kan købe på hvert et gadehjørne.
Jeg undersøgte det i forbindelse med en utæt tandstang til en P307. Der kostede pakningssættet ca. kr. 1000,- og var kun at finde på de tyske reservedelssites.
En ombytter tandstang koster i omegnen af kr. 3000-3500 - så det regnestykke var hurtigt at udføre... på med en "fabriksrenoveret".
Du kan måske finde en fin brugt en af slagsen hos en hugger, men det er jo alder og km, der indvirker på rust og slid.
Du bør også købe nye O-ringe til servorørene og udskifte disse. De følger formentlig ikke med i ombyttersættet.
Ud over tandstang og O-ringe skal du købe olie til systemet, regn med ca. 1 liter.
Jeg vil klart anbefale en lift til udførelse af arbejdet. Endvidere er en gearkasseløfter næsten uundværlig.
Det kan næppe fikses... uden at adskille det hele.
SKF har udviklet "speedi sleve", der netop kan anvendes ud over en aksel der er beskadiget af f.eks. rust. Du får en ny frisk "aksel" som din tætning har kontakt til.
https://www.skf.com/group/products/indu ... edi-sleeve
For at få en speedi sleve monteret, skal den ned over akslen = tandstangen skal demonteres og styrehuset adskilles
Adskillelse kræver formentlig også et nyt pakningssæt, hvilket ikke er noget du kan købe på hvert et gadehjørne.
Jeg undersøgte det i forbindelse med en utæt tandstang til en P307. Der kostede pakningssættet ca. kr. 1000,- og var kun at finde på de tyske reservedelssites.
En ombytter tandstang koster i omegnen af kr. 3000-3500 - så det regnestykke var hurtigt at udføre... på med en "fabriksrenoveret".
Du kan måske finde en fin brugt en af slagsen hos en hugger, men det er jo alder og km, der indvirker på rust og slid.
Du bør også købe nye O-ringe til servorørene og udskifte disse. De følger formentlig ikke med i ombyttersættet.
Ud over tandstang og O-ringe skal du købe olie til systemet, regn med ca. 1 liter.
Jeg vil klart anbefale en lift til udførelse af arbejdet. Endvidere er en gearkasseløfter næsten uundværlig.
-
niels s
- Kontakt:
Re: C5 HDI 110 TOURER 2011
Hej SRO.
Tak for svar.
Ganske interessant med de bøsninger.
Jeg vil undersøge det nærmere når jeg får det skilt ad.
Niels
Tak for svar.
Ganske interessant med de bøsninger.
Jeg vil undersøge det nærmere når jeg får det skilt ad.
Niels