Hjulskift uden donkraft
-
Hotkeys
- Kontakt:
Hjulskift uden donkraft
Jeg står for at skifte fra vinterdæk til sommerdæk på min C5 crosstourer med hydroaktiv undervogn.
På YouTube har jeg set en video, hvor man skifter hjulene uden brug af donkraft, altså ved at hæve til maks. højde, sætte klodser under og derpå sænke til min. højde.
Bør jeg have nogen betænkeligheder ved at gøre det samme, eller er det OK?
Er der nogen som kender det korrekte tilspændingsmoment? (alufælge)
Stig Ravnbøl
På YouTube har jeg set en video, hvor man skifter hjulene uden brug af donkraft, altså ved at hæve til maks. højde, sætte klodser under og derpå sænke til min. højde.
Bør jeg have nogen betænkeligheder ved at gøre det samme, eller er det OK?
Er der nogen som kender det korrekte tilspændingsmoment? (alufælge)
Stig Ravnbøl
-
Orla Pedersen
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Re: Hjulskift uden donkraft
Det kan lade sig gøre, det var faktisk sådan donkraften virkede på de første hydraulik- citroen'er. Men, det var med en opklodsning/donkraft designet til formålet, og med mulighed for at optage sideværts bevægelser. Med almindeligt forekommende træklodser, eller bukke, er det dømt til at gå galt når du sænker.
Husk på, du kan kun klodse op i én side ad gangen, bilen kan ikke selv løfte hjulene, kun ved at vippe bilen kommer to hjul fri fra jorden ad gangen.
Jeg ville ikke selv forsøge....
Husk på, du kan kun klodse op i én side ad gangen, bilen kan ikke selv løfte hjulene, kun ved at vippe bilen kommer to hjul fri fra jorden ad gangen.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
-
Hotkeys
- Kontakt:
-
jorni
- Geografisk sted: Grenaa
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Hjulskift uden donkraft
Jeg har brugt to træstykker i en del år på en C5 2004, men på min C5 X7 løber Hy-beholderen over og Hy-vædsken løber muligvis ned i Hy-pumpens motor... så det bliver med donkraft fremover.Orla Pedersen skrev: ↑ons 27. apr 2022 10:42Det kan lade sig gøre, det var faktisk sådan donkraften virkede på de første hydraulik- citroen'er. Men, det var med en opklodsning/donkraft designet til formålet, og med mulighed for at optage sideværts bevægelser. Med almindeligt forekommende træklodser, eller bukke, er det dømt til at gå galt når du sænker.
jorni = Jørgen Nielsen
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988