Start problemer på C5

Besvar
jacobm
Diagbox: Nej
Kontakt:

Start problemer på C5

Ulæst indlæg af jacobm » ons 27. jul 2022 22:15

Er der mon hjælp at finde til min C5?

Jeg har lidt (store) problemer med min C5 fra 2013, 1.6 HDI med 114 HK. Problemet er at den ikke starter, til tider, og til andre tider starter den fint. Jeg har ikke fundet noget mønster i hvornår den starter eller hvornår den ikke starter.

Der er dog nogle indikatorer for hvornår den ikke starter og det er at der kommer mange fejl op i panelet og at der kun er et ”klikk” når man drejer nøglen.

Bilen har været på værksted for at forsøge at finde fejlen. De fejl der fandtes er rettet og der er skiftet EGR ventil, partikel filter ”rensning” og lavet forskellige test. Men det hele er som det skal. Men bilen vil ikke starte – til tider!

BSM er også skiftet men det sagde det samme. Ingen forskel i hvordan den opfører sig.

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være og hvad jeg skal søge efter?

Link til video hvor der kan høres "klikk" i sikringsboksen og fejl som vises i panelet https://youtu.be/vYMy6NW69_g

john_madsen
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Start problemer på C5

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 28. jul 2022 10:31

Det er en helt typisk opførsel når der er en løs forbindelse på hovedforsyningsledningerne et eller andet sted.
Jeg ville starte fra batteriet og så rense alle forbindelser på minussiden fra batteriet til motor og karosseri.
Ligeledes fra batteri plus til BSM og ned til generator.
Oftest kan man se at den dårlige forbindelse er irret/rusten/udglødet.
Hvis det ikke løser det, så må du have en hjælper til at holde den i startposition og så fejlsøge med en testlampe fra batteri (blypolerne!) og ud af i systemet.
Fejlene skyldes bare at spændingen dykker voldsomt/helt og de forskellige bokse så slukker uventet.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

jacobm
Kontakt:

Ulæst indlæg af jacobm » tors 28. jul 2022 11:42

det vil jeg prøve, John.

jacobm
Kontakt:

Ulæst indlæg af jacobm » tors 28. jul 2022 14:53

Hej John

Vi har nu prøvet forskellige ledninger, uden resultat.
En mekaniker kom mig til hjælpen, som havde haft en bil med lignende fejl hvor han havde "tvunget" bilen til start. Det havde han gjort i sikringsboksen i motorrummet. Som det første prøver han sikring F8 til starter og fjerner den for at se hvad computeren siger. Når jeg nu tænder nøglen starter bilen, til vores forbavselse. Jeg prøver så at slukke og tænde et par gange, til den efter et par gange ikke starter mere og kun "klikker". Han sætter sikringen i igen og så starter bilen. Vi prøver omvendt igen uden sikring og bilen starter.
Alle fejlene bliver slettet på computeren og der meldes ingen nye fejl.

Siger dette dig noget?

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 28. jul 2022 15:03

Jeg synes det lyder som en starter der er ved at dø

Der begynder periodisk hvor den klikker i stedet for at starte bilen, for så lige pludselig at virke igen

Hen ad vejen kommer det så oftere og oftere

Evt kan man forsøge med en brugt starter og se om det afhjælper problemet

john_madsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 28. jul 2022 16:03

Hvis bilen starter uden F8 er sat i, så er F8 ihvertfald ikke til starteren....
Hvis problemet stadig opstår når I har tjekket alle hovedledninger med prøvelampe, så ved I jo at fejlen ikke er der.
Har I prøvet at måle fra stel til indgangen på relæet på starteren, når den bare klikker?
Hvis der når den kun klikker (og I fortsætter med at holde nøglen i startposition) er spænding på BOLTEN på generator hvor hovedkablet kommer fra batteri plus og der også er spænding på styreledningen til relæet på starter, ja så er det en ny generator.
Unden ovenstående undersøgelse er alt andet rent gætværk.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

jacobm
Kontakt:

Ulæst indlæg af jacobm » tors 28. jul 2022 17:13

Efter at bilen havde stået i gang i en halv time kom fejl U0073 (CAN-bus) frem på computeren. Så der er måske komunikations fejl?

Jeg har også kørt med bilen i et par timer, slukket og startet flere gange. Hver gang bilen ikke starter vises flere fejl i panelet, jeg tager sikring F8 ud og bilen starter igen og oftest med fejl. Slukker bilen og starter igen og alle fejl er bort. Sætter sikringen F8 i igen og bilen starter. Det har jeg nu prøvet et par gange igennem de sidste timer.

Starter eller CAN-bus fejl? Eller begge dele?

Og hvad er F8 til? :D

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » tors 28. jul 2022 17:51

Uden at have bilens reg. nr (hvilket altid ville være bedst) så er F8 til starter ;)

Der er et relæ i BSM og mellem dette og starterrelæet (på starteren) sidder F8 = 20/25 amp.

PS!!! UDEN F8, så BURDE starteren IKKE kunne fungere/tørnes (via nøglen) ?? SÅ ??
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

john_madsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » fre 29. jul 2022 09:24

Hvis du nu udførte den fejlfindning jeg beskrev, så var du fri for at gætte på om det er starteren der er defekt.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

jacobm
Kontakt:

Ulæst indlæg af jacobm » fre 29. jul 2022 14:37

Hi John

der vil blive udført test på starter.

jacobm
Kontakt:

Ulæst indlæg af jacobm » lør 30. jul 2022 20:16

Hvis jeg forstod det rigtigt så er der 2 ledninger (plus) til starter. En fra batteriet og en for signal. Strømmen på den ene var 0,10 lavere end batteri og der kom ingen strøm på den anden. Hverken i ON eller i start position af nøgle.

En opservation: Der blev taget strøm på F8. Så snart døren blev åbnet til bilen kom der strøm på F8 (uden at nøglen var i). Og 1 til 2 minutter efter at døren blev lukket gik strømmen af F8.

Bilen har ikke startet i dag med eller uden F8 sikring i. Kun "klik".

john_madsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » søn 31. jul 2022 11:02

Så er problemet enten forsyning til relæet der klikker eller selve relæet der klikker. Du skal have fat i diagrammet på din bil og følge forsyningen til start relæet.
Du kan jo starte bilen manuelt ved at sætte + på den tynde ledning på starteren.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

john_madsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » ons 3. aug 2022 08:24

-og tjek forbindelsen i ledningen fra multistikket på BSM til selvstarter signal.
Knækkede ledninger er ikke et ukendt fænomen, omend det er noget tidligt på så ny en bil.
john_madsen skrev: ↑
søn 31. jul 2022 11:02
Så er problemet enten forsyning til relæet der klikker eller selve relæet der klikker. Du skal have fat i diagrammet på din bil og følge forsyningen til start relæet.
Du kan jo starte bilen manuelt ved at sætte + på den tynde ledning på starteren.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

jacobm
Kontakt:

Ulæst indlæg af jacobm » tors 4. aug 2022 00:22

Hej John
Den mekaniker som sidst prøvede at fejlfinde på bilen har kontaktet et tysk firma for at prøve om de har et bud.
Han har selv 80 Citroen/Peugeot biler under hånd, men denne fejl er ny for ham.
Han nævnte også det at der kan være en knækket ledning som giver godt nok signal til tider, men som så pga rystelser fra motoren ikke giver godt nok signal til tider. Men så er det lige det at hvorfor den så pludselig starter selvom ingen har rørt ved noget.

john_madsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 4. aug 2022 07:21

Og den eneste måde at finde sådanne fejl er god gammedags systematisk fejlfinding.
En testledning der er trukket fra stikkene, så man kan måle før minirelæ i bsm, efter minirelæ i bsm og fra signalledning på starteren.
Når den så ikke vil starte, får man en anden til at måle mellem stel og de tre testpunkter. Så ved man 100% hvor fejlen er.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

jacobm
Kontakt:

Ulæst indlæg af jacobm » tors 3. aug 2023 00:23

Her kommer en opdatering fordi at fejlen er fundet. Fejlen var at servopumpen var ved at blive defekt. Som jeg har fået det forklaret så har servopumpen, som er elektrisk, sendt signaler på canbus nettet som så har resulteret i alle de fejl.
Det er uden for mine kompetanser at give en yderligere forklaring, men håber det giver mening og kan bruges hvis nogen møder lignende problemer.

Denne video forklarer et lignende problem https://youtu.be/2eP_Il-VNvI, selvom min bil kun til tider viste problemer med servostyringen.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 15. aug 2023 22:35

God stil med tilbagemelding, måske til glæde for andre :handgestures-thumbupright:

Lowrider
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lowrider » tors 17. aug 2023 09:51

Super fejlsøgning , tak for tilbagemelding👍🏻
Citroen C5 2.0 HDi Tourer 2009

Besvar