Lodde stik under sæder, skruer i sæderne af?

Måske Xantia
Geografisk sted: Nær Århus
Kontakt:

Re: Lodde stik under sæder, skruer i sæderne af?

Ulæst indlæg af Måske Xantia » lør 17. apr 2021 21:33

Det ville da være lækkert med hjælp fra en Lexiaejer.
Ved ikke om der er en i nærheden af mig, bor midt mellem Århus og Horsens, Odder og Skanderborg😉
C5 II 2005 Break 2,0 16V.
If it ain't broke, -don't fix it

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 18. apr 2021 08:11

Jeg har en i 8653 Them, hvis du vil køre efter det.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 18. apr 2021 08:43

Det er helt korrekt at generatoren har mere overarm end det der lige passer til batteriet - ellers ville du jo ikke både kunne trække strøm til de mange forskellige forbrugere og samtidig lade på batteriet, men i stedet aflade batteriet over tid.
Ladesystemet er designet til at du kan trække den strøm bilen har forbrugere til. At der over tid udskiftes til en større model, tror jeg nu nærmere du skal finde i, at man luser ud i antallet af typer eller det udvalg man vælger at køre med i aftermarked markedet. Ofte er der faktisk fejl af finde, hvis du gør til de uautoriserede forhandlere, men går du til autoriseret forhandler får du den rigtige model.

Det forekommer dog direkte selvmodsigende, at man ved at sætte et større batteri i bilen vil kunne "kompensere" for et over tid større effektforbrug, hvilket også forkommer ret mystisk i et sådant omfang at batteriet skulle udskiftes til et med et større lager. Du forudsætter, at generatoren er udskiftet med en der er større, men det ved du vel reelt ikke eller hvad?
Når du så også fremfører, at generatorerne er underdimensioneret forekommer det mig direkte mystisk, at du så samtidig argumenterer for at sætte et batteri i som kræver en større generator at vedligeholde optimal opladning af - så har du jo netop opnået et underdimensioneret ladesystem og det var vel ikke hensigten?

Det du skriver med at bilerne får ondt i ledningsnettet må du meget gerne uddybe. Det er vel i sidste ende forbrugeren der tapper batteriet, ikke ledningsnettet.
En 55W pære bruger vel 55W eller cirka deromkring. Den begynder vel ikke at bruge f.eks. 100W fordi den har lyst i f.eks. 50 timer? - den burde altså øge effektforbruget markant fordi den har lyst i 50 timer, hvis jeg forstår dig korrekt?

Hvor har du det med at specielt skulle være Citroën og Peugeot der over tid får ondt i ledningsnettet - er det blot et postulat eller er det noget du kan dokumentere?

Brugeravatar
JensNo
Geografisk sted: Hønefoss
Version: V5.29
Kontakt:

Ulæst indlæg af JensNo » søn 18. apr 2021 10:56

Jeg vil give Søren medhold, hvis der ligesom ikke er baggrund for hvad en generator magter og kan, gør det blot mere skade end gavn ved at sætte et større batteri på (fx 110Ah). Det store batteri vil f.eks. aldrig blive fuldt opladet, og batteriet vil ikke kunne levere strøm nok, samt få et meget kort liv.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V 4WD

Lexia V5.29 og Foxwell i50 pro

CVR
Kontakt:

Ulæst indlæg af CVR » søn 18. apr 2021 12:44

Nu virker det lidt som om man gerne vil starte en diskussion. Det er jeg faktisk ikke interesseret i.
Men jeg kan gi de fakta og erfaringer jeg har fra 20 år + med peugeot og Citroen. Samt erfaringer med peugeot og citroen teknikere og mekanikere, + min egen uddannelse og erfaring indenfor design udvikling og reparation af elektronik.

[Som jeg har skrevet tidligere, forudsætter øvelsen at ladesystemet er i orden.]

Om batteriet er 55 eller 90 Ah, så burde generatoren ku lade det alligevel.
Den bør ganske rigtigt være dimensioneret til at kunne trække både forbrug og lade batteri.

Worst case vil det ta længere tid at lade batteriet fra fladt til max, men ved normal brug aflades batteriet jo ikke til det niveau.
Dvs. batteriet "toppes op" til max niveau.

Du kan jo også lade forskellige batterier med en 220v lader med samme styrke. Forskellen er hvor lang tid det tager.

Fordelen ved et større batteri, er flere starter, og hvis der er et øget kontinuert forbrug, eller spændingen begrænses af intern modstand i kredsløbet. Kan det til en hvis grænse kompensere for dette.

Lidt om ledningsnet:

Prisen på kobber er de senere år gået op. Derfor har diverse bilmærker prøvet at spare på ledningstykkelsen. Men det er et kompromi i forhold til hvor meget strøm der så kan løbe i ledningen.

Øvelsen går på at ha så høj en spæning som muligt, for på den måde at overføre den samme effekt, men med en lidt mindre strøm, og dermed en tyndere leder/ledning.

BMW er mestre i den slags. Kig i motorsikringsboksen på en af dem. Meget af det ligner ringeklokkeledning!

Peugeot og Citroen har siden BX bilerne kørt med en lidt højere ladespænding end andre biler, bla pga dette.

Det er en af årsagerne til at man ofte ser de mærker med pærer der er sprunget, på vejene.
Man har da også kunnet få specielle spændingsrettere til eftermontering, for at løse problemet.
Ikke nogen god løsning.

Grunden til højere ladespænding var at specielt BX havde et underdimensioneret ledningsnet med dårlig valg i connectorer mm. Det betød at modstanden i samlinger mm steg over tid, og fik ting og sager til at fejle i bilen pga for lav spænding. Med BX var det vist især el-ruderne.
Det var så grelt at det skete i garantiperoden på bilen, og det havde man jo ikke råd til. Derfor gjorde man det at man øgede ladespændingen for at kompensere for effekttabet i ledninger og samlinger.
Dvs. dårligere og tyndere kabler og fobindelser kompenseres med en højere spænding. Så går der nok nogle pærer, men selve bilens funktioner holder indenfor garantiperioden.

En af deres ledende udviklingsfolk fandt da også ud af at man ku lave en god forretning på at sælge "specielle" long life pærer der kunne holde til den øgede spændning. Det kom frem engang i 00'erne hvor han blev fyret.

Desværre er nogle af design ideerne fulgt med i de nyere modeller. Man har stadig en lidt høj ladespæning, og ledningsnettet bliver forringet over tid. Men nu er det når bilerne er over 10 år., at det for alvor bliver tydeligt. Kig eks. på styringen til køleblæseren. Har endnu ikke haft en peugeot eller citroen der ikke har fejlet der. Og det er altså helt ned til en 206 med 1 år på attesten!. Købte den selv fra ny.

Vdr generatorer:
Ved ikke om det stadig er muligt, men tidligere kunne man købe renoveringssæt med ny laderegulator hos Citroen og Peugeot. Det blev jeg flere gange frarådet af bl.a en udlært citroen mand. Grunden er at det åbenbart ikke er ligetil at lave, bl.a fordi man prøver at øge generatorens effekt med en kraftigere regulator. Så det er lavet lidt på kant fra start af.
Skal siges at man ved dimensionering af enhver form for elektronik, laver det som et kompromis i forhold til ydelse og pris.
Ellers kunne man da sagtens lave noget der ikke gik i stykker.

Kigger man på det generelle udstyrsniveau af de C5'ere der er solgt i DK, så kører de fleste med en generator ikke under 90 Ah.
Ved kørsel ligeud af landevejen, med lys på og lidt til radio og blink, så burde strømforbruget ikke overstige 30A

Forlygter 55w x 2
Nærlys 5w x 2
Baglys 5w x2
Nrpladelys 5w x2

Belysning ialt 140W

140w/12v = 11,7 A

Det er en grov tilnærmelse, og vi vil gerne ha til motor, blink mm. Derfor antages det samlede driftforbrug til 30A. Men det er nok et højt estimat.

Dvs. med den mindste generator, på 80 A, har vi potentielt 50A til at lade på batteriet.

Men måske der er en med et tangamperemeter der kan verificere det typiske strømforbrug under drift?

Ovenstående er min begrundelse for at sige og gøre som jeg gør.

Det hedder sig det er et frit land, så hvis nogen er ueninge, så fred være med det.
Men kan ikke lige se grundlaget for at diskutere det.

Det står den enkelte frit for at benytte sig af de råd jeg skriver. De har virket for mig.
Er man uening, så lad vær.

Mvh CVR

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » søn 18. apr 2021 13:42

PSA ændre jo ledningerne på et tidspunkt.. Da selve tråden inde i isoleringen var for hård.. Og knækkede nemt.

Jeg MENER, at den ændring var omkring 2000/02 ???
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

CVR
Kontakt:

Ulæst indlæg af CVR » søn 18. apr 2021 14:11

Har ikke lige hørt den forklaring, men det skal nok passe.

Ved man har ændret produktionsmåde af kabler og ledninger over tid. Bl.a for at gøre det mere miljøvenligt at producere.

Det har så nogle sjove bi-effekter længere sydpå.

Her har man bøvl med bl.a mår og fritter, der gnaver i ledningerne.

Det skulle være fordi man bruger fiskeolie og andre biprodukter ved produktionen af isoleringen.
Dvs. den lugter af fisk for en kender :eusa-think:

Der er selvfølgelig sket flere ændringer over tid, og der var flere grunde til den dårlige kvalitet.

Eks de firkantede stik fra BX og 205. Selve metaldelen var slem til at irre væk da de ikke var fugt tætte.

Men det har jeg så også oplevet på en nyere 206.
Hele skoen var irret væk, på en bil der var 1 år gl.

Man bruger nu en væsentlig bedre type connector, med pakninger mm. Men over tid kan det stadig fejle pga kompleksitet.

Eks. kørte man op til 307 og 406 med nogle hovedstik under batterikassen. Dvs. al motorstyring osv til BSI mm løb den vej.
De stik blev så irret/tæret af vand, salt og batteridampe.

Kombineret med de tidlige versioner af kodelås startspærre, så var det opskriften på seriøse problemer.

Min erfaring pt. er at der stadig er knas med dårlige stelforbindelser i eks. chaufførbrønden og i motorrummet, når bilen får lidt alder.

Selve blæserstyringen til køleblæseren, er generelt lavet overkomplekst, og placeret så der ret let går fugt og råd i det.

Et andet godt eksempel er de modeller af C5 der benytter en elektrisk hydraulikpumpe.
Det ku godt være lavet lidt smartere, så motoren undgik sop.

Men det er jo charmen ved at køre fransk. Det skal ryge lidt :D

Alle mærker har et eller andet der ku være bedre.
Havde det været en italiener, ville ellen være meget værre!

Jeg har haft og skruet på en del biler efterhånden, men er glad for de franske i forhold til udstyr/performance/feeling og pris.
Så det er ikke for at disse dem. Det er nu engang bare fransk.

CVR

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » søn 18. apr 2021 14:21

Ja der er jo så meget ;)

I 60/70´erne (og før/senere) rustede Engelske biler hurtigere, end den tid det tog, at montere nummerplader..

Årsagen ??? Teorien gik på at de biler havde plus til stel. (Altså at den omvendte plus startede en galvanisk tæring, af karrossen)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.

CVR
Kontakt:

Ulæst indlæg af CVR » søn 18. apr 2021 14:52

Havde fornemmelsen af at alt fra de årgange ku ruste? :think:
Har bl.a kørt mini. Dog ikke fra 70'erne.
Men den rustede fint selv med alm stel :shifty:

En af årsagerne til jeg begyndte at køre Peugeot, var faktisk at de ikke var så plaget af rust i forhold til hva man ellers ku opdrive af billige "drengebiler" tilbage i 90'erne.

Ja VAG med Audi i spidsen, var begyndt at helgalvanisere mm. Men de var ikke til at betale.
Det var min 205 fra midt 80'erne til gengæld. :D

De var ikke helgalvaniserede, men rustbeskyttelsen var god.

Der har så senere været diverse eksempler på eks. Xantia der rustede midt på en skærm, og bagklapper på diverse st.cars hvor den skarpe plast skar malingen og tingene rustede.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 18. apr 2021 14:54

CVR skrev: ↑
søn 18. apr 2021 12:44
Kigger man på det generelle udstyrsniveau af de C5'ere der er solgt i DK, så kører de fleste med en generator ikke under 90 Ah.
Ved kørsel ligeud af landevejen, med lys på og lidt til radio og blink, så burde strømforbruget ikke overstige 30A

Forlygter 55w x 2
Nærlys 5w x 2
Baglys 5w x2
Nrpladelys 5w x2

Belysning ialt 140W

140w/12v = 11,7 A

Det er en grov tilnærmelse, og vi vil gerne ha til motor, blink mm. Derfor antages det samlede driftforbrug til 30A. Men det er nok et højt estimat.

Dvs. med den mindste generator, på 80 A, har vi potentielt 50A til at lade på batteriet.

Men måske der er en med et tangamperemeter der kan verificere det typiske strømforbrug under drift?
Jeg er til dels enig med Søren, et lille batteri der er ladet helt op altid, har bedre betingelser for at blive gammel, kontra et stort man ikke når at lade op. Alt i alt er det jo ens personlige køremønster der afgør, hvad der virker.

Har haft gang i en C5 2,0 16V (RFJ) uden v-rem, der trak den 27-28A fra Ctek laderen, hvis jeg husker ret.

Angående den højere spænding på PSA-biler, så er jeg helt uforstående. Mellem 14,4 og 14,7V skal der til at oplade batteriet 100%, alt efter omgivelses temperatur.. Lader bilen 13,5V vil pærer selvfølgelig holde længere, batteriet vil dog ikke.

Som du formentlig selv er klar over, når man feks. lader et batteri med en lab-psu, så tager de sjældent imod mere end max. 15A. Problemet er, at fra ca. 80% opladet, tager det meget lang tid at komme til 100%, ofte flere timer, hvor batteriet kun tager imod 500-1500 mA.

God søndag - Det er min personlige mening/erfaring - ikke for at provokere til yderligere diskussion. :handgestures-thumbupright:
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

CVR
Kontakt:

Ulæst indlæg af CVR » søn 18. apr 2021 15:50

:handgestures-thumbupright:

Måske Xantia
Kontakt:

Ulæst indlæg af Måske Xantia » søn 18. apr 2021 17:02

Jamen dog, der er åbenbart religion om batterier😂
Købte det der passede iflg Biltema's hjemmeside, der var en anelse højere ydelse på det, men ikke meget.
Nok om batterier, fejlen udeblev de tre gange jeg flyttede bilen for at slå græs på camping, kom igen da vi skulle køre hjem og udeblev igen da jeg lige var nede at handle.
Krydser naivoptimistisk fingre for at den udebliver næste gang og at jeg aldrig ser den igen😂
🤔Men så heldig er jeg nu nok ikke, mon ikke det ender med en tur til Carstens tester i Them 😏

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 18. apr 2021 22:30

Jeg tror såmænd ikke, at der er nogen religion om batterier - jeg har i hvert fald ikke - men det er jo altid dejligt, hvis man kan udvide sin horisont.

Hmmmm, men jeg har åbenbart misforstået, at et forum som dette også er til for at man kan diskutere, udveksle erfaringer og måske endda blive lidt klogere en gang imellem, men det er åbenbart kun egnet til at vi skal give hinanden ret :D

Hvad hed ham de fyrede? - den historie har jeg godt nok aldrig hørt før. Hvor har du den fra?

Jeg synes ikke jeg så noget dokumentation som jeg efterspurgte :think:

Hvis det er lykkedes BMW at køre med så høj spænding, at de kan køre med ringeklokkeledning og samtidig få en masse effekt ud af det.... hvorfor har de så ikke problemer med pærer der springer? kører de så også med særlige batterier, hvis spændingen er højere end på andre biler? :) Det lyder da egentlig ret underligt, objektivt set - eller hvad?
De tynde ledninger du nævner - kan det være til can-bus?

Jeg er sådan set ret ligeglad med om folk vil "disse" PSA-gruppens biler - who cares? be my guest! - jeg bliver hverken stødt på manchetterne, trådt over tæerne eller andet, jeg er heller ikke aktionær, har ej heller udviklet bilerne, men den strøm :lol: af påstande som CVR fremfører synes ikke at kunne underbygges.
Enhver kan jo påstå at månen er lavet af grøn ost. Man må da forvente, at blive udfordret lidt, når man fremfører påstande som ikke umiddelbart synes at være alment accepteret eller dokumenteret.
Det er altid rart at blive klogere, men det synes ikke umiddelbart at være en option i denne tråd, idet spørgsmål opfattes som diskussionlyst for diskussionslystens skyld.
Når man fremfører nogle påstande, hvilket jo står alle frit, må man da også kunne dokumentere dem frem for at blive tøsesur, blot fordi der stilles spørgsmål til tingene.

Det er da lidt ærgerligt for et forum som dette, hvis ikke der netop skal være plads til meningsudvekslinger aka diskussioner.

For ikke ret lang tid siden var herinde der en yterede, at vedkommende savnede det gamle Citronik. Som jeg husker det, var Citronik netop fyldt med mennesker som diskuterede/meningsudvekslede og efterlyste dokumentation, lavede sjov osv. - og der blev delt information, vedledninger blev udarbejdet og uploadet til glæde for andre.

Jeg kan naturligvis kun beklage, hvis min efterlysning af dokumentation og underbygning af påstandene har afstedkommet at nogen føler sig trådt over tæerne, er blevet tøsesur eller krænket, der jo er så meget oppe i tiden, men hvad skal jeg sige; snup en tudekiks og kom videre.

Men bortset fra det, så var det jo godt, at et friskt batteri synes at eliminere fejlene på bilen :auto-driving:

Måske Xantia
Kontakt:

Ulæst indlæg af Måske Xantia » man 19. apr 2021 01:08

Jo jo lad os nu se Søren, hvis jeg kender mit "held" ret bibber fejlen ind igen når jeg kører på jib😒😜

Måske Xantia
Kontakt:

Ulæst indlæg af Måske Xantia » man 19. apr 2021 09:35

Nemlig ja, efter 12km uden fejlmelding bibbede den vovet, på helt lige og jævn strækning og "Seatbelt tensioner or airbag faulty" kom lystigt frem i displayet.

Brugeravatar
JensNo
Geografisk sted: Hønefoss
Version: V5.29
Kontakt:

Ulæst indlæg af JensNo » man 19. apr 2021 15:07

Jeg ved ikke om det hjælper noget, men har du prøvet og udkoble airbag i passagersiden?

Der kan vel ikke være med drejekransen i rattet?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V 4WD

Lexia V5.29 og Foxwell i50 pro

Måske Xantia
Kontakt:

Ulæst indlæg af Måske Xantia » man 19. apr 2021 15:38

Yepps, er prøvet.
Er der samlinger andre steder end under sæderne?
Nogen skrev et sted om en samling i konsollet mellem sæderne, men ved ikke om det gælder på C5 II, synes nemlig ikke jeg kan finde flere stik derinde (det sku vist være blåt)

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 19. apr 2021 21:28

Det var dog irriterende - du kan jo overveje, at ændre din profilnavn til "Måske C5" eller "Måske Xantia, igen" :D

Der er vel ikke så meget at sige end at næste step må være rette tester, så du kan kigge ind i maven på dyret. Jeg håber, at du hurtigt får det løst - det er nok en bagatel, men kan jo være nok så frustrerende.

Hvis ikke du får mere brugbar information med testeren, hvilket dog må forventes, så må du overveje at gå systematisk frem og erstatte de enkelte komponenter med rette modstande som erstatning for selestrammere eller hvad der er årsagen.
Jeg kan desværre ikke bidrage med hvad du skal sætte i stedet, men den viden er der andre herinde der har - det skal nok bare lokkes ud :shhh:

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 20. apr 2021 08:47

Med Lexia KAN man forsøge at finde fejlen med en anden metode.
( Bruges HVIS der ikke er lagret en specifik fejl/ eller der slet ikke er lagret en fejl)

Man kan telekode hver airbag og selestrammer til: Tilstede/Ikke tilstede. (Ikke tilstede vil slukke lampen)
Det skal naturligvis KUN anvendes til fejlsøgning, for at finde den specifikke airbag/selestrammer. som får lampen til at lyse.

PS!!! Ja der ER et blåt 4 polet stik "et sted".. Men ikke vist hvor på ledningsdiagrammet..
Men også en pokkers masse andre "samlinger".

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 20. apr 2021 21:12

Rigtige mænd kører hverken med airbag eller selestrammere :-)

Besvar