Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Brugeravatar
Boxer
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af Boxer » fre 30. jul 2021 17:22

Da jeg efterspændte strækboltene på det 3. toppakningsskift på min AX, brugte jeg så en gammeldags momentnøgle med viser. Herved kunne jeg jo måle aktuelt moment i ét gennemløb af boltene. Jeg brugte denne rækkefølge, som jeg mener, er standard for PSA motorer, ikke sandt?
rækkefølge, strækbolte PSA 1.6 16v motor.jpg

De bolte, jeg mødte i sekvensen, blev spændt op til 80 Nm. Et par stykker var helt nede på 60 Nm! Så jeg vil mene, at efterspændingen har været absolut påkrævet. Da jeg havde fuldført første gennemløb, kørte jeg boltene igennem en gang til, og det viste sig, at noget må have givet sig, for endnu et par bolte måtte spændes lidt for at komme op på 80 Nm.
Hvis man spiller guitar, vil dette fænomen være helt naturligt, når man stemmer guitaren. Ét gennemløb er ikke nok, for de enkelte strenge indvirker på spændingen af de andre.
Men ingen af boltene blev spændt over 80 Nm. Jeg har siden i går læst lidt mere om strækbolte. På en Citroën/Peugeot er strækboltene ligesom på alle andre moderne biler endeligt tilspændt oppe i det plastiske område. Det vil sige, at de faktisk er lidt deformationshærdede, så en yderligere tilspænding kan være risikabel: De KAN knække, så vær forsigtig.

Held og lykke med det, og lad os håbe, at du undgår skift af toppakning ( træls! )
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » fre 30. jul 2021 17:52

GBN skrev:
fre 30. jul 2021 16:52
Hvad er næste skridt Boxer, hvor mange NM nu? 40 60 80 100 eller hvilke trin?
Eller først samle det hele med nye tændrør og se om der forbruges mere kølevæske?
Hov, du stillede jo et konkret spørgsmål. Eftersom du vist ikke har en gammeldags momentnøgle med viser, er du jo nødt til at dreje nogle gange på skala-knappen på klik-nøglen. Nu har du kørt dem igennem med 22 Nm. Derefter øg spændingen til 60 Nm og et gennemløb, og til sidst et gennemløb på 80 Nm. Er spændt på, om nogle kan drejes lidt for at nå op på de 80 Nm. Endelig ikke over 80 Nm! Det ville jeg ikke turde.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » fre 30. jul 2021 21:59

Men jeg håber på at bilingeniørerne har beregne det således at slut momentet vil ligge mit i toleranceområdet i det plasstiske område, så der er lidt at give af. Men måske er det spændt lige til grænsen, det er der ingen der ved. Men jeg vil gå meget forsigtigt til opgaven i morgen. Rækkefølgen som du viser på tilspænding af boltene er den samme som jeg har i OWM når tandrammen er til venstre.
Hvorfor kalder man det en PSA motor, hvad står det for, og hvem bruger denne motor?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
JensNo
Geografisk sted: Hønefoss
Version: V5.29
Kontakt:

Ulæst indlæg af JensNo » fre 30. jul 2021 22:02

Boxer skrev:
fre 30. jul 2021 17:52
GBN skrev:
Eller først samle det hele med nye tændrør og se om der forbruges mere kølevæske?
Hov, du stillede jo et konkret spørgsmål. Eftersom du vist ikke har en gammeldags momentnøgle med viser, er du jo nødt til at dreje nogle gange på skala-knappen på klik-nøglen. Nu har du kørt dem igennem med 22 Nm. Derefter øg spændingen til 60 Nm og et gennemløb, og til sidst et gennemløb på 80 Nm. Er spændt på, om nogle kan drejes lidt for at nå op på de 80 Nm. Endelig ikke over 80 Nm! Det ville jeg ikke turde.
Hvad er egentlig dimensionen på de strækbolte, er der nogen der ved det?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V 4WD

Lexia V5.29 og Foxwell i50 pro

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » fre 30. jul 2021 23:32

GBN skrev:
fre 30. jul 2021 21:59
Men jeg håber på at bilingeniørerne har beregne det således at slut momentet vil ligge mit i toleranceområdet i det plasstiske område, så der er lidt at give af. Men måske er det spændt lige til grænsen, det er der ingen der ved. Men jeg vil gå meget forsigtigt til opgaven i morgen.
Ja, vær forsigtig! Og hvis du oplever, at ingen af boltene rokker sig overhovedet, selv når din momentnøgle er indstillet til 80 Nm, så vil jeg tilråde, at du stopper der. Dog med én tilføjelse: Hvis din momentnøgle er meget slidt/gammel vil fjederen uvægerligt være blevet lidt slappere, hvilket betyder, at den spænder lidt mindre, end den er sat til. I dette tilfælde kan du øge indstillingen til 85 Nm.
Det er iøvrigt ganske let at kalibrere en klik-momentnøgle med en bagagevægt, et kraftigt skruestik og en tommestok. En lommeregner vil nok også være nødvendig... kraft X arm = ?
GBN skrev:
fre 30. jul 2021 21:59

Hvorfor kalder man det en PSA motor, hvad står det for, og hvem bruger denne motor?
PSA motor = Citroën/Peugeot motor. Fornylig ( var det ikke i 2019 ? ) er Citroën/Peugeot slået sammen med en hel masse andre bilfabrikker til "Stellantis" koncernen. Det skulle således være verdens fjerdestørste bilproducent. Mere om det her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Groupe_PSA
Senest rettet af Boxer fre 30. jul 2021 23:47, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » fre 30. jul 2021 23:38

JensNo skrev:
fre 30. jul 2021 22:02
Boxer skrev:
fre 30. jul 2021 17:52
GBN skrev:
Hvad er egentlig dimensionen på de strækbolte, er der nogen der ved det?
Nå ja, der må jo være nogle momenttabeller for bolte af en given dimension tilgængelige for os på nettet..
Boltene til GBN's Berlingo skulle være dem her:
https://www.thansen.dk/bil/citroen-berl ... v441321960

Der står så ikke noget om styrkeklassen, men vi må gå ud fra styrkeklasse 10,9. Og diameteren er 10 mm. Jeg kan bare ikke få det til at passe med billedet, at gevindstigningen skulle være på hele 2 mm. 1,5 mm ser mere rigtigt ud.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » lør 31. jul 2021 00:54

Nej gevindstigning er 1,5 mm. Jeg har tjattet med Thansen for at påpege, at der er en fejl i deres specifikationer. Men de forstod det ikke, de slog det op i et eller andent katelog hvor der stod 2 mm, så jeg opgav at forklare dem det. Et 10 mm ISO gevind her stigning på 1,5 mm. Hos andre leverandører er stigningen 1,5 mm til den samme bil/motor, men der er meget forskel på priserne og hvad så med kvaliteten? 199 kr Thansen 399 kr https://autobremsen.dk/topboltsaet/5184 ... bolte-saet
Der står ikke noget om kvaliteten og gevindstigningen i OWM kun om Max. længde og ikke længde fra ny.
Strækbolt Berlingo 16,i M10x1,5.jpg
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
JensNo
Kontakt:

Ulæst indlæg af JensNo » lør 31. jul 2021 08:13

Ok, momentet for en sort olieret bolt M10x1,5 10.9 er 72Nm og klikker momentnøglen ved det moment ville jeg nok begynde og være forsigtig.

Den vil sandsynligvis også klikke ved de 80Nm da boltene har sat sig, da jeg er ret sikker på at 0,8Nm ikke vil "starte" boltene i at gi`sig, det er derfor at man normalt vis først løsner og så spænder til igen ;)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » lør 31. jul 2021 10:13

Ok Jeg har fundet en tabel der sige 71 Nm ==> 79 Nm afhænig af friktionstallet og hvis kvaliteten er 10.9, men hvor står det at bolten er 10.9 ?
Tilspændingsmoment bolte.pdf
se tabel
Hvis kvaliteten kun er 8.8 så er vi nede på 48Nm ==> 54Nm i tilsændingsmoment
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » lør 31. jul 2021 11:57

Nu har jeg eftespændt boltene i 10 omgange.
1. 22 Nm alle klikkede
2. 42 Nm nr. 1+2 gav sig lidt
3. 70 Nm nr. 5 gav sig lidt
4. 76 Nm nr. 4 gav sig lidt
5. 80 Nm nr. 10 gav sig lidt
6. 82 Nm Alle klikkede
7. 84 Nm Alle klikkede
8. 86 Nm Alle klikkede
9. 88 Nm Alle klikkede
10. 88 Nm Alle klikkede anden gang
Det er fristende at prøve med 90 Nm, for det ville være godt hvis jeg kunne mærke, at alle boltene gav sig et lille ryk.
Men måske kan jeg slet ikke mærke at de flytter sig lidt.
Der hvor jeg har skrevet: Gav sig lidt, det er bare en fornemelse jeg havde, jeg kunne ikke se det direkte.
Hvis dem der har givet sig ved 42 Nm eller højere oppe, så skulle man tro at de gav sig hele vejen op. Eller hvad?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
JensNo
Kontakt:

Ulæst indlæg af JensNo » lør 31. jul 2021 12:44

Stop mens legen forhåbentlig stadig er god ;-)
- Victor Lewis-Smith

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » lør 31. jul 2021 15:37

Så er den samlet igen. Jeg stoppede ved de 88 Nm
Den starte med det samme og går fint, og har nu kør ca. 30 min i tomgang uden fejlkoder, og temperaturen steg langsomt og efter de 30 minutter var temperaturen oppe på 94 grader, men da gik blæsere igang, så temperaturen faldt.
Men desværre kommer der hvid rør ud af udstødninge mere konstant, men ikke så kraftigt.
Kølevæsken stod et stykke under minimun ved start, men den har hævet sig cirka 1 cm i takt med at motoren bliver varm.
Kan der være andre årsager til hvid røg end toppakningen?
Jeg vil nu kører en tur efter den har kørt i tomgang i 40 min.
Øv Øv Øv
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » lør 31. jul 2021 16:03

88Nm!, du er en modig mand, GBN :handgestures-thumbupright:
Men som man siger: "Hvo intet vover, intet vinder". Først og fremmest håber jeg, at du undgår skift af toppakning i de næste knap to år, du regner med at beholde bilen. Men om efterspændingen kan have forhindret det, er ikke 100% sikkert. Dog har du nu fået vished for, dels at ingen bolte var knækkede, dels at der blev strammet op på nogle af dem.
Du skriver "gav sig lidt" , og noget i retning af at du ikke kunne afgøre med vished, om det var bolten, der drejede sig eller momentnøglen, der drejede ved klikket. Ærgerligt, at du ikke havde sådan én til netop denne opgave. Den ville have været idéel:
neiko-classic-needle-torque-wrench-b_fl2dtByqqNYw.jpg
Det, at kølevandstemperaturen nu er i et normalt område, er et godt tegn. En god lang tur kan vel brænde ting og sager af i katalysatoren og få uønskede mayonnaiserester til at fordampe?

Pøj pøj med det, og hvis vi skal i gang med toppakningsskift til efteråret, så tager vi også det med. Vi skal nok opmuntre og bistå efter bedste evne
Senest rettet af Boxer lør 31. jul 2021 16:18, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » lør 31. jul 2021 16:08

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » lør 31. jul 2021 16:17

GBN skrev:
lør 31. jul 2021 10:13
, men hvor står det at bolten er 10.9 ?
På de boltsæt ( også fra Victor Reinz ), jeg købte til min AX hos Thansen, stod 10.9 tydeligt indhugget på toppen af bolten, så vi kan med størst mulig sikkerhed konkludere, at det også gælder for dine bolte.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » søn 1. aug 2021 12:31

Ja. Tusind tak for hjælpen ind til videre til alle, som har bidraget med vigtig information.
Jeg tror nu ikke jeg kan vente indtil efteråret med at få løst problemet. For husk på at det er min kone, som normalt kører i bilen, så det hele skal altså virke 100%, når jeg fortæller, at den nu er i orden, og hun rogligt kan køre i bilen.
Men her til morgen statede jeg den og den går fint i tomgang, men i starten kommer der altså hvid røg ud af udstødningen. Men når motortemperauren er oppe ca. 40 grader, så forsvinder den hvide røg. Men så drypper det med vand fra udstødningen ikke meget. Den kører i tomgang ca. 30 min og jeg holder øje med motortemperaturen på mobilscan, som stiger stød og roligt op til 90 - 94 grader. På et tidspunkt i forløbet kommer der lidt hvid røg/damp til venste på motoren, set forfra mellem servopumpen/generator og under varmeskjolden, det er ikke voldsomt, men jeg kan ikke rigtig se hvor det komme fra helt nøjagtigt p.g.a. varmeskjoldet. Det forsvinder lidt senere igen. Men motor temperaturen stiger fortsat, uden at blæseren går igang og da temperaturen er oppe på 100 - 101 grader, så stopper jeg motoren.
Så sidder der en termostat, som styre blæseren eller hvordan styres den? og hvilke temperatur skal den starte på?
Det er vel ikke godt at temperaturen kommer over 100 grader? hvornår fordamper kølevæske?
Tomgang på ca 40 min og en tur på 11,5 km i går og tomgang i dag ca. 30 min, så er kølevæskeniveauet nøjagtig det samme før og efter når det er kølet ned. Hvis ikke den bruger kølevæske, hvad er det så der giver hvid røg?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » søn 1. aug 2021 23:08

Hvis den ikke bruger kølervæske, er den hvide røg vanddamp dannet under forbrændingen. Og under længere tids tomgang opsamler alle biler en hel del kondenseret vanddamp, som fosser ud af udstødningen. Helt normalt.

Men blæseren burde tænde ved den nævnte temperatur.
Har du udluftet kølesystemet? Tip: For at undgå brug af header, parkerer du blot bilens højre hjulsæt på fortovet, så ekspansionsbeholderen kommer højere op end den øverste udluftningsskrue.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » søn 1. aug 2021 23:31

Hvordan udlufter jeg? kold eller varm tilstand, niveauet er langt under minimum. Hvad er header?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » man 2. aug 2021 00:28

Sikkerhed først: Altid i kold tilstand!
Ok, du har ikke prøvet at udlufte kølesystemet før. Vigtigt, at vi lige får det med også, for hvis der er luftlommer i systemet, vil div. temperaturfølere muligvis opføre sig mærkeligt.
Min pc er desværre gået helt i sort. har arbejdet med den i timevis i dag. Skriver på et hakkebrædt af en telefon. Vender frygteligt tilbage i morgen, hvis det lykkes for mig at reppe min pc.
Din owner's workshop manual skulle gerne have en beskrivelse af proceduren. Hvis du altså har den komplette Haynes manual.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » man 2. aug 2021 11:32

"header" er en forkortelse af "header tank", men laver vi en delvis fordanskning "header tragt", så giver betegnelsen mere mening, for det er netop, hvad det er. En hjemmelavet tragt af en oversavet sodavandsflaske af plast. Tragtens afløb bringes herefter til vandtæt forbindelse med ekspansionsbeholderens påfyldning. på denne måde kan man hæve niveauet ved udluftning over øverste udluftningsskrue.
Ulempen ved bruge header, er at ekspansionsbeholderen bliver overfyldt, så man må suge den overskydende kølervæske ud til sidst.
Din ekspansionsbeholder sidder i bilens højre side, ikke? Derfor vil en "slagside" ved at parkere med højre hjulsæt på fortovet bringe ekspansionsbeholderen højere op end øverste udluftningsskrue. Er du med på tricket?
Er der ikke kun to udluftningsskruer på din Berlingo? En ved termostathuset og en ved indløbet til varmesystemet. Sidstnævnte plejer at være den øverste, og den man afslutter med.
Venlig hilsen
Bo

Besvar