Taber varmen

Besvar
Nissen89
Geografisk sted: Broager
Diagbox: Ja
Version: 9.68
Kontakt:

Taber varmen

Ulæst indlæg af Nissen89 » tors 27. jan 2022 21:13

Hej allesammen

Min c5 har det med at "tabe" varmen. F.eks anlægget står på auto 23 grader i begge sider og efter tid bliver det gradvist koldere, det føles mest som venstre side er ramt da højere hvor konen sider stadig er behagelig lunt. Jeg er klar over at ældre c5er har nogen skavanker med spjæld der knækker i varmeboksen.

Men tror ikke det sagen her da alle luft spæjlde ser ud til at virke, og hvis bilen slukkes og efter start vil der komme varme ind med igen forsvinde gradvist. Jeg syntes jeg har læst et sted om at motoren der styrer frisk luft spæjldene kunne blive trætte og ikke åbne/lukke ordentligt.

Nogen råd ?
2004 Citroën C5 2,0 16v - hobby/weekend bil
2022 Hyundai i10 - hverdags bil

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Taber varmen

Ulæst indlæg af SRO » tors 27. jan 2022 21:51

Surt at det ikke kun er i højre side - så behøvede du jo ikke at gøre noget ved det :lol:

Spøg til side. Da det kun er i den ene side, skal du nok forvente at årsagen ligger i spjældene når talen falder på en C5.

Motorer?:
På 307 og vist nok også C4 (der, så vidt jeg husker deler varmeanlæg), der kan man købe nogle reparationssæt, idet tandhjulene gnaves i stykker over tid, men det er ikke tilfældet på en C5. Hvis du har hørt noget andet, er det måske det korrekte svar i dette tilfælde :think:

Hvis du graver dig ind til motorerne, der sidder på siden af "varmekassen", kan du køre med motorerne og mærke om der sker noget. Mig bekendt går de "aldrig" i stykker.

Du kan stikke et endoskop med en 5-6 mm spids, måske lidt større, igennem ventilationskanalen i midten, foroven - du skal igennem det første sæt spjæld og ned til de nederste, der er dem der knækken i akslen. Vær obs på at du kan blive snydt, hvis akslen står på den rigtige måde - så ser det ud som om akslen er intakt, selv om den måtte være knækket - kør lidt med spjældene, du skal jo helst ikke ødelægge noget, idet endoskopet jo vil blokere det øverste sæt spjæld.

Hvis det spjældene, er det cirka en heldagsopgave på et (aut.) værktsted og a/c skal tømmes/genfyldes. Spjældsættet koster ca. kr. 600-700 så vidt jeg husker (det er den mindste del af udgiften)

Hvor i landet holder du til?

Nissen89
Kontakt:

Ulæst indlæg af Nissen89 » tors 27. jan 2022 22:18

Hehe det rigtigt, gid det var højre. 🙂

Det var noget jeg læste på en engelsk forum, men kan selvfølgelig ikke finde emnet nu.

Tak for rådet, har sådan et endoskob til mobilen. Så det vil jeg da lige prøve at stikke ind og se hvad der sker derinde.

Jeg bor i det sydjyske, Sønderborg 🙂

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 27. jan 2022 22:33

Ok, super at du har grejet.

Nissen89
Kontakt:

Ulæst indlæg af Nissen89 » ons 9. feb 2022 20:07

En lille update.

Varme spjældene ser ud til at være ok. der en lille forsinkelse mellem V/H men efter nogen minutter er de begge i sync. Derfra jeg mærker venstre side blive koldere.

Jeg har kørt en del live data med Lexia for at se hvordan systemet kører, og umildbart kører det som det skal.
MEN jeg bemærkede at kabine sensoren viste et umildbart højt kabine temperatur 26°. Ude temp var 5 og klima stod op 21 auto og efter tid pustede den 15 grader "kold" luft ind for at kompensere for den høje inde temp.

Jeg har nu hævet klima modulet ud og renset den lille blæser der sidder der som hiver kabine luft ind til en sensor. Hvilket var meget beskidt.

Update følger.

Nissen89
Kontakt:

Ulæst indlæg af Nissen89 » ons 9. feb 2022 20:10

Lidt billeder af hvor sensoren er
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Nissen89
Kontakt:

Ulæst indlæg af Nissen89 » ons 9. feb 2022 20:16

Lige til tilføjelse bliver selve klima enheden meget lun under kørsel, hvilket måske har resulteret i sensoren viser forkert.
Men det nu det renset og sat sammen igen, så må vi se om det hjalp.

Besvar