servo - 1.6 hdi

Besvar
kjellberg
Geografisk sted: Hvidovre
Diagbox: Ja
Version: 9.68
Kontakt:

servo - 1.6 hdi

Ulæst indlæg af kjellberg » tors 27. jan 2022 09:59

Servoen går lidt anderledes end den plejer - ligesom lidt hakket lige ved opstart - ellers kører den fint. Tænkte det kunne være tid til at se på om den trængte til ny servovæske. Instruktionsbogen er så venlig at sige - at det er et job for en autoriseret værksted - så ikke megen hjælp der. Nu har min bil helt almindelige stålfjedre, så jeg tænkte det ikke kan være så mystisk at checke servovæsken - men jeg kan ikke engang finde beholderen - og går ud fra der må være en, da jeg kan se nogle slanger der går hen til tandstangen. Har set på youtube at nogle Peugeoter med samme motor har en beholder i højre side at motoren - men en skruelåg helt nede ved vangen - og det ville jp være logisk sted - da der er god plads her (da min ikke har alt hydraulikken som jo eller ville være der) - men der er intet. Så er det virkelig noget jeg skal på værksted med - eller har de bare gemt beholderen ualmindeligt godt?
har været igennem zx, xantia, C5R, og nu en C5 x7 fra 4/2014 - med 175.000 på klokken.

kjellberg
Kontakt:

Re: servo - 1.6 hdi

Ulæst indlæg af kjellberg » tors 27. jan 2022 11:05

fandt den...den er til højre hvor den skal være - den svæver bare - og den er også tom - så må hellere få fyldt noget i...
har været igennem zx, xantia, C5R, og nu en C5 x7 fra 4/2014 - med 175.000 på klokken.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 27. jan 2022 16:26

Hvis den er tom, er der (formentlig) en utæthed et sted.

Læg evt. et stykke pap under bilen, så du kan se hvor det drypper. Det kan meget vel være tandstangen, der er utæt, men kan selvfølgelig også være et andet sted.

kjellberg
Kontakt:

Ulæst indlæg af kjellberg » søn 30. jan 2022 15:51

den drypper ved venstre forhjul - men det er oppe over skjoldet - så lidt uklart præcis hvor utætheden er - men det er jo nok tandstangen...alene delen er temmelig pebret - så det skal nok blive en heftig omgang. Ser ud til der ikke lige er noget man bare lige gør i indkørslen....

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 30. jan 2022 21:18

Du kan få en ombytter tandstang for ca. kr. 3500-4000 i Tyskland . Dertil skal du regne med en liter olie, men det er jo den mindste del.
Husk også at købe nye O-ringe til rørene. De følger ikke nødvendigvis med tandstangen.

Køb også nye styrekugler - de følger heller ikke med tandstangen.

Det minder nok lidt om en P307, hvilket jeg for nylig var på, men det er noget i denne stil:

Inde i bilen skal bolten til ratstammen demonteres - og der sidder en sikkerhedsanordning som skal skubbes til side. Derudover skal der demonteres en "gummipude".

Demonter styrekuglerne fra spindlerne, inden du begynder at rode med tandstangen.

Popnitten i rørholderen, på forbroen, til hhv. tryk- og returrør skal bores ud - og det kan være lidt noget "snot" at montere igen, men heller ikke umuligt :-)
Det er en relativ stor popnitte, mener at det er 6,4 mm, så de fleste popnittetænger kan nok ikke være med.
Du kan med fordel sænke forbroen en smule inden du borer popnitten ud - det samme ved montering.

Nederste motorophæng demonteres og forbro kan sænkes. Forbroen sidder blot med fire skruer. Inden da skal du løsne udstødningsophænget som sidder i forbroen. Jeg mener også, at du skal løsne trækakslerne, i hvert fald den venstre, for undgå at de trækkes ud af differentialet og gearolien løber ud.

Når forbroen er sænket kan du demontere rørene fra servoventilen (torx- eller unbrakohoved på skruen) - vask grundigt af inden du demonterer, så ikke der kommer snavs i systemet.

Gevindstængerne som anvendes til at fastspænde tandstangen på forbroen skal demonteres fra tandstangen og flyttes over på den nye. Du bør varme det op. Jeg mener, at de er låst med gevindsikring ("Loctite").

Når alt er samlet igen og der er luftet ud, så skal bilen spores.

Det er som sådan ikke super vanskeligt at skifte tandstang, men en lift er nok at foretrække - og det tager lidt tid.
Det kommer jo an på den enkeltes forudsætninger, men det er nok ikke at karakterisere som en begynderopgave.

Hvis ikke du har mod på det eller et fast værksted, så prøv evt. autobutler for tilbud - men vælg værksted med omhu :-)

kjellberg
Kontakt:

Ulæst indlæg af kjellberg » fre 4. feb 2022 08:44

Konen skulle på vinterferie i den her i weekenden - så turde ikke løbe an med det - men tak for vejledningen. Det blev franske biler i Valby der lavede det.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 4. feb 2022 22:00

Uden at jeg kender noget som helst til dine evner udi det mekaniske, så var det måske den bedste løsning, når det tilmed skal gå lidt hurtigt.

Med fare for at virke indiskret; hvor meget kostede sådan en omgang?

kjellberg
Kontakt:

Ulæst indlæg af kjellberg » søn 6. feb 2022 19:40

13400 - gå helt gratis var det ikke…

Besvar