Skæve bremseskiver
-
denelias
- Geografisk sted: Albertslund
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Skæve bremseskiver
Er der nogen der har en forklaring/bud på hvorfor jeg bliver ved med at få skæve skiver? Der er tale om nye caliper og klodser og den ruller så fint uden at der er noget der hænger. Jeg kører mest på motorvej og har også måtte bremse en gang i mellem. Har prøvet forskellige mærker og nu her de sidste er originale som også er blevet skæve
Jeg ved godt at man i starten skal bremse forsigtigt og det er også det jeg har gjort..
Jeg ved godt at man i starten skal bremse forsigtigt og det er også det jeg har gjort..
C5ll benzin aut 2.0 2005 AU57990
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Re: Skæve bremseskiver
Det er før set, at et "skævt" hjulnav laver ballade.
I øvrigt så SKAL anlægsfladen mellem nav og skive være pinlig ren.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
denelias
- Kontakt:
Okay. Når du siger hjulnav, så er det hjulleje? Anlægsfladerne er hysterisk rene OG det er noget der er kommet med tiden (2-3 md)
quote=mikhan post_id=20843 time=1644853003 user_id=71]
[/quote]
[/quote]
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Ud over det Mikhan nævner og det du har gjort, så har jeg faktisk, lidt mod min vilje måtte erkende, at nogle fabrikater åbenbart kan drille.
Det lyder dog lidt underligt, at flere skiver, ikke mindst de originale også skulle fejle. Er det i begge sider - og hvor meget slår de?
Er styretøjsvinkler i orden? - få det tjekket.
Hvordan håndterer du de to små skruer til at spænde skiverne fast med? - de skal kun lige skrues ind til skiverne, ikke spændes som sådan. Det kan godt være et issue mht. skæve skiver.
Spænd hjulbolte med moment - hvis du bare møjer dem til med forskelligt moment, kan det også have indflydelse.
På et par P307'er har jeg også døjet med skæve forreste skiver efter relativ kort tid - og tro mig, at man kunne spise sin madpakke af mine hjulnav, uden sundhedsfare :-)
Det har været Brembo skiver samt Brembo klodser... men erfaringsmæssigt støjer klodserne også, i kombination med en P307 i hvert fald.
Nu har jeg så skiftet til TRW skiver og TRW klodser (særudgave med lav støvudvikling, der koster lidt ekstra) - og har ikke haft antydning af skæve skiver endnu. Lidt dyrere end Brembo, men tilsyneladende spiller det. Købt i Tyskland til cirka halv pris af DK, desværre.
Jeg er således stoppet med at købe Brembo - det er for dyrt i længden.
Det lyder dog lidt underligt, at flere skiver, ikke mindst de originale også skulle fejle. Er det i begge sider - og hvor meget slår de?
Hvordan håndterer du de to små skruer til at spænde skiverne fast med? - de skal kun lige skrues ind til skiverne, ikke spændes som sådan. Det kan godt være et issue mht. skæve skiver.
Spænd hjulbolte med moment - hvis du bare møjer dem til med forskelligt moment, kan det også have indflydelse.
På et par P307'er har jeg også døjet med skæve forreste skiver efter relativ kort tid - og tro mig, at man kunne spise sin madpakke af mine hjulnav, uden sundhedsfare :-)
Det har været Brembo skiver samt Brembo klodser... men erfaringsmæssigt støjer klodserne også, i kombination med en P307 i hvert fald.
Nu har jeg så skiftet til TRW skiver og TRW klodser (særudgave med lav støvudvikling, der koster lidt ekstra) - og har ikke haft antydning af skæve skiver endnu. Lidt dyrere end Brembo, men tilsyneladende spiller det. Købt i Tyskland til cirka halv pris af DK, desværre.
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
[/quote]denelias skrev: ↑man 14. feb 2022 19:35Okay. Når du siger hjulnav, så er det hjulleje? Anlægsfladerne er hysterisk rene OG det er noget der er kommet med tiden (2-3 md)
Nej hjulnavet er ikke hjullejet. Men det lejet sidder i
Altså der hvor du montere bremseskiven..
En gut (chefen) hos et bremseservice firma fortalte engang, at det ikke var usædvanligt, at de måtte dreje selv et helt nyt nav af.
mikhan = Mikael Hansen
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
En anden mulighed; en kaliber der hænger en smule. Uoriginale "nye" bremsekalibre er af meget svingende kvalitet, har jeg desværre erfaret ad flere omgange.
En bremseslange der er "faldet sammen" kan også få en kaliber til at drille, da den ikke rigtig vil slippe trykket igen. Jeg antager, at du har kontrolleret, at dine håndbremsearme går 100% tilbage til anslag?
De små M6 bolte der holder skiven er kun for at lette montagen af hjulene, de har slet ikke kræfter til at lave noget skævt - Der ud over er jeg enig, spænd hjulene med en momentnøgle.
En bremseslange der er "faldet sammen" kan også få en kaliber til at drille, da den ikke rigtig vil slippe trykket igen. Jeg antager, at du har kontrolleret, at dine håndbremsearme går 100% tilbage til anslag?
De små M6 bolte der holder skiven er kun for at lette montagen af hjulene, de har slet ikke kræfter til at lave noget skævt - Der ud over er jeg enig, spænd hjulene med en momentnøgle.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
denelias
- Kontakt:
Det er ikke så mange procent skævhed men nok til at det ryster ad pommern til, begge side ja.SRO skrev: ↑man 14. feb 2022 19:55Ud over det Mikhan nævner og det du har gjort, så har jeg faktisk, lidt mod min vilje måtte erkende, at nogle fabrikater åbenbart kan drille.
Monteringsskruer spændt med søsters hånd.
Styretøj står lige i øjet.
Hjulbolte spændt med momentnøgle 110NM
MEn det er faktisk Brembo klodser.. måske jeg skulle prøve at skifte dem til TRW (synes også de her pibet lidt fra tid til anden)
-
denelias
- Kontakt:
Nej hjulnavet er ikke hjullejet. Men det lejet sidder imikhan skrev: ↑man 14. feb 2022 20:32denelias skrev: ↑man 14. feb 2022 19:35Okay. Når du siger hjulnav, så er det hjulleje? Anlægsfladerne er hysterisk rene OG det er noget der er kommet med tiden (2-3 md)
Altså der hvor du montere bremseskiven..
En gut (chefen) hos et bremseservice firma fortalte engang, at det ikke var usædvanligt, at de måtte dreje selv et helt nyt nav af.
[/quote]
Ok
Når den er på bremsefelt så viser de også at de er skæve
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Hvis gliderene i bremseåget er slidte, kan det forårsage skæve skiver og/eller rystende bremser, forstået på den måde at når der bremses centrerer kaliberen sig ikke i forhold til det givne tryk og bremseklodsen modsat stemplet vil ikke fungere som "modhold" da kaliberen låser sig fast.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V 4WD
Lexia V5.29 og Foxwell i50 pro
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
-
denelias
- Kontakt:
Tak for dit bud. Gliderne er også af nyere dato og velsmurte. Jeg har lig nu monteret nye originale skiver, og problemet er løst. Men det bliver spændende at se med tiden om de også slår sig efter en opbremsning på motorvejen. Ved godt at jeg skal bremse gelende i starten.JensNo skrev: ↑tirs 15. feb 2022 22:43Hvis gliderene i bremseåget er slidte, kan det forårsage skæve skiver og/eller rystende bremser, forstået på den måde at når der bremses centrerer kaliberen sig ikke i forhold til det givne tryk og bremseklodsen modsat stemplet vil ikke fungere som "modhold" da kaliberen låser sig fast.
- JensNo
- Kontakt:
Glemte og nævne at bremseågene også bliver slidt og det kan køre nok så fint når man har færdig monteret bremserne men kan kaliberen "vrikke" så er det at problemet vender tilbage.denelias skrev: ↑tors 17. feb 2022 13:09Tak for dit bud. Gliderne er også af nyere dato og velsmurte. Jeg har lig nu monteret nye originale skiver, og problemet er løst. Men det bliver spændende at se med tiden om de også slår sig efter en opbremsning på motorvejen. Ved godt at jeg skal bremse gelende i starten.JensNo skrev: ↑tirs 15. feb 2022 22:43Hvis gliderene i bremseåget er slidte, kan det forårsage skæve skiver og/eller rystende bremser, forstået på den måde at når der bremses centrerer kaliberen sig ikke i forhold til det givne tryk og bremseklodsen modsat stemplet vil ikke fungere som "modhold" da kaliberen låser sig fast.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
- Victor Lewis-Smith
-
denelias
- Kontakt:
Hvad er en bremseåge?JensNo skrev: ↑tors 17. feb 2022 15:36Glemte og nævne at bremseågene også bliver slidt og det kan køre nok så fint når man har færdig monteret bremserne men kan kaliberen "vrikke" så er det at problemet vender tilbage.denelias skrev: ↑tors 17. feb 2022 13:09Tak for dit bud. Gliderne er også af nyere dato og velsmurte. Jeg har lig nu monteret nye originale skiver, og problemet er løst. Men det bliver spændende at se med tiden om de også slår sig efter en opbremsning på motorvejen. Ved godt at jeg skal bremse gelende i starten.JensNo skrev: ↑tirs 15. feb 2022 22:43Hvis gliderene i bremseåget er slidte, kan det forårsage skæve skiver og/eller rystende bremser, forstået på den måde at når der bremses centrerer kaliberen sig ikke i forhold til det givne tryk og bremseklodsen modsat stemplet vil ikke fungere som "modhold" da kaliberen låser sig fast.
-
Citroen
- Geografisk sted: Aarhus
- Version: ?
- Kontakt:
Hvis de nye også bliver skæve, kan du overveje at få skiverne drejet af imens de er monteret på bilen, det fik jeg gjort på min tidligere C5 der havde samme problem og det virkede mange tusind kilometer bagefter
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Et bremseåg er den del af bremsesystemet, der er fastmonteret på bilens spindel.denelias skrev: ↑fre 18. feb 2022 09:21Hvad er en bremseåge?JensNo skrev: ↑tors 17. feb 2022 15:36Glemte og nævne at bremseågene også bliver slidt og det kan køre nok så fint når man har færdig monteret bremserne men kan kaliberen "vrikke" så er det at problemet vender tilbage.denelias skrev: ↑tors 17. feb 2022 13:09
Tak for dit bud. Gliderne er også af nyere dato og velsmurte. Jeg har lig nu monteret nye originale skiver, og problemet er løst. Men det bliver spændende at se med tiden om de også slår sig efter en opbremsning på motorvejen. Ved godt at jeg skal bremse gelende i starten.
Bremseklodserne monteres i åget og caliperen sidder fast på åget via nogle styr og dertilhørende bolte.
Denne udformning af et bremsesystem kaldes for "flydende caliper", idet caliperen kan bevæge sig frit i styrene.... lidt som et flydende gulv
Når du trykker på bremsen trykkes stemplet i caliperen mod bremseklodsen - dermed skubbes caliperen væk og "trækkes" så ind mod den modsatte bremseklods - dermed påvirkes bremseklodserne med samme kraft.... med mindre styrene hænger. Sker det vil bremseskiven primært påvirkes i den ene side, hvilket giver uens opvarmning samt "skævvridning", hvilket kan resultere i skæve bremseskiver.
Denne udformning af et bremsesystem har flere fordele, idet der dels overføres mindst mulig varme fra friktionen mellem klodser og bremseskive til bremsevæsken, dels er det et billigt system.
Et andet system er en caliper, der er fastmonteret på spindlen og hvor caliperen så har stempler på begge sider af bremseskiven.
- JensNo
- Kontakt:
denelias skrev: ↑fre 18. feb 2022 09:21Hvad er en bremseåge?JensNo skrev: ↑tors 17. feb 2022 15:36Glemte og nævne at bremseågene også bliver slidt og det kan køre nok så fint når man har færdig monteret bremserne men kan kaliberen "vrikke" så er det at problemet vender tilbage.denelias skrev: ↑tors 17. feb 2022 13:09
Tak for dit bud. Gliderne er også af nyere dato og velsmurte. Jeg har lig nu monteret nye originale skiver, og problemet er løst. Men det bliver spændende at se med tiden om de også slår sig efter en opbremsning på motorvejen. Ved godt at jeg skal bremse gelende i starten.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- Victor Lewis-Smith
- Victor Lewis-Smith
-
denelias
- Kontakt: