Kobling 1.6hdi 2010
-
Vesterdk
- Geografisk sted: Als
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Kobling 1.6hdi 2010
Hej vores kobling er begyndt af fedte. Og vil derfor skifte den.
Hvor besværligt er det at skifte den selv ???
Og nu har jeg set at man kan få et komplet sæt med svinghjul hvor den skifter fra dobbelt til enkelt svi ghjul er dette noget man skal holde sig fra
Mvh
Thomas
Hvor besværligt er det at skifte den selv ???
Og nu har jeg set at man kan få et komplet sæt med svinghjul hvor den skifter fra dobbelt til enkelt svi ghjul er dette noget man skal holde sig fra
Mvh
Thomas
C4 GP 2007 1,6 hdi med 270K på uret.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Kobling 1.6hdi 2010
Hej Thomas
Hvor besværligt du vil opleve det, afhænger jo nok allermest af dine forudsætninger for at udføre reparationen.
Principielt skruer du jo bare skruerne ud, sætter en ny kobling i, og skruer skruerne i igen...
Hvis ikke du har prøvet at udskifte en kobling eller andre "større" og lignende operationer på en bil, vil jeg ikke råde dig til at lade det være den første større opgave.
Du skal adskille fortøjet og demontere gearkassen for at komme ind til kobling og svinghjul... Når kobling og evt. svinghjul er udskiftet, samles tingene i omvendt rækkefølge og gearolie påfyldes.
Så er der spørgsmålet om dobbeltmasse svinghjul og konvertering af samme... Det er nok mest en smagssag og de der har fået det udført, er nok bedre til at melde tilbage om det har ændret tilkobling/komfort.
De fleste der har udført en konvertering, har nok gjort det af økonomiske årsager, idet et dobbeltmassesvinghjul, i hvert fald tidligere, kunne være lidt af en udskrivning. Jeg mener dog, at priserne er faldet.
Man kan jo også nøjes med at udskifte selve koblingen eller sågar koblingsnavet, men det kan være gambling af skifte kobling uden af skifte svinghjul, når talen falder på dobbeltmasse svinghjul.
Du kan også overveje at lægge opgaven ind på Autobutler.dk - der får du så op til tre tilbud på opgaven, så du bedre kan vurdere om det er noget du vil tænke mere over mht. at udskifte den selv.
Hvis du vil skifte den selv, kan du overveje at købe reservedelene i Tyskland, hvor der godt kan være en del at spare.
Hvor besværligt du vil opleve det, afhænger jo nok allermest af dine forudsætninger for at udføre reparationen.
Principielt skruer du jo bare skruerne ud, sætter en ny kobling i, og skruer skruerne i igen...
Hvis ikke du har prøvet at udskifte en kobling eller andre "større" og lignende operationer på en bil, vil jeg ikke råde dig til at lade det være den første større opgave.
Du skal adskille fortøjet og demontere gearkassen for at komme ind til kobling og svinghjul... Når kobling og evt. svinghjul er udskiftet, samles tingene i omvendt rækkefølge og gearolie påfyldes.
Så er der spørgsmålet om dobbeltmasse svinghjul og konvertering af samme... Det er nok mest en smagssag og de der har fået det udført, er nok bedre til at melde tilbage om det har ændret tilkobling/komfort.
De fleste der har udført en konvertering, har nok gjort det af økonomiske årsager, idet et dobbeltmassesvinghjul, i hvert fald tidligere, kunne være lidt af en udskrivning. Jeg mener dog, at priserne er faldet.
Man kan jo også nøjes med at udskifte selve koblingen eller sågar koblingsnavet, men det kan være gambling af skifte kobling uden af skifte svinghjul, når talen falder på dobbeltmasse svinghjul.
Du kan også overveje at lægge opgaven ind på Autobutler.dk - der får du så op til tre tilbud på opgaven, så du bedre kan vurdere om det er noget du vil tænke mere over mht. at udskifte den selv.
Hvis du vil skifte den selv, kan du overveje at købe reservedelene i Tyskland, hvor der godt kan være en del at spare.
-
Vesterdk
- Kontakt:
Tak for et meget grundigt svar.
Jeg har tidligere lavet større reparationer dog på ældre biler hvis der har været meget mere plads.
Jeg tænker at skifte svinghjul uanset hvad når nu man har det adskilt.
Har søgt på autobutler (kun kobling slift) og der er prisen 6600-8800 Dkr så det er efter min opfattelse en fair pris
Mangler dog lige at høre en mekanikker i Tyskland om hvad de skal have for det.
Mvh Thomas
Jeg har tidligere lavet større reparationer dog på ældre biler hvis der har været meget mere plads.
Har søgt på autobutler (kun kobling slift) og der er prisen 6600-8800 Dkr så det er efter min opfattelse en fair pris
Mvh Thomas
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Ja, det lyder da umiddelbart som en fair pris.
Nu har jeg ikke selv udført koblingsskifte på netop sådan en bil, men generelt er det til at have med at gøre - og ud fra hvad du skriver, kan det da overvejes om du selv kan gøre det, hvis du har tid, adgang til værktøj, herunder løftegrej.
Med anførte km ville jeg dog nok selv vælge at få et friskt svinghjul på, afhængig af planerne med bilen. Skal den køre flere år endnu vil et par tusinde ekstra måske være til at leve med - men det er jo kun dig, der kan afgøre det. Omvendt vil det være surt at skulle bekoste en ny omgang, hvis den så begynder at ruste/rykke i svinghjulet, hvilket så også kan skade gearkasse mv.
Læs evt. denne artikel: https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverd ... under-pres
Nu har jeg ikke selv udført koblingsskifte på netop sådan en bil, men generelt er det til at have med at gøre - og ud fra hvad du skriver, kan det da overvejes om du selv kan gøre det, hvis du har tid, adgang til værktøj, herunder løftegrej.
Med anførte km ville jeg dog nok selv vælge at få et friskt svinghjul på, afhængig af planerne med bilen. Skal den køre flere år endnu vil et par tusinde ekstra måske være til at leve med - men det er jo kun dig, der kan afgøre det. Omvendt vil det være surt at skulle bekoste en ny omgang, hvis den så begynder at ruste/rykke i svinghjulet, hvilket så også kan skade gearkasse mv.
Læs evt. denne artikel: https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverd ... under-pres
-
Nego2403
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
Hvis du har stelnr på din bil, kan jeg smide en reparationsmanual op. Så kan du i hvertfald få en ide om hvor stort et arbejde det erVesterdk skrev: ↑ons 9. mar 2022 08:16Tak for et meget grundigt svar.
Mvh Thomas
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
Vesterdk
- Kontakt:
Det vil jeg sætte stor pris påNego2403 skrev: ↑ons 9. mar 2022 16:54Hvis du har stelnr på din bil, kan jeg smide en reparationsmanual op. Så kan du i hvertfald få en ide om hvor stort et arbejde det erVesterdk skrev: ↑ons 9. mar 2022 08:16Tak for et meget grundigt svar.
Mvh Thomas![]()
Stelnummer VF7RW9HZC9L570247
Mvh Thomas
-
Nego2403
- Kontakt:
Hvad er din mail Thomas? Så får du lige en PDF med en manual.
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
Thor4400
- Version: 9.91
- Kontakt:
-
Nego2403
- Kontakt:
Ja kom med din mail, så kan jeg få den afsendt. Det er et lidt større dokument nemlig
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Du må gerne sende den til admin (a) citroenforum.dk - Jeg tror godt jeg kan uploade den her i tråden.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
-
Nego2403
- Kontakt:
Jeg har sendt dig en privat besked. Der er nok flere der kan få brug for den.
Det er en service- og reparationsmanual til Citroen C3 A51. Den overordnede fremgangsmåde er dog ens for alle 1.6 Hdi motorer, så vidt jeg ved. Manualen dækker dog over flere forskellige motorer.
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Takker - Den ligger under "Teknisk dokumentation" nu; viewtopic.php?f=37&t=3262
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.