Fjedre til bremsekalipre

Besvar
Citroen
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Ja
Version: ?
Kontakt:

Fjedre til bremsekalipre

Ulæst indlæg af Citroen » fre 8. jul 2022 19:15

Er der nogen der kender reservedelsnummeret på de fjedre der sidder på de forreste bremsekalibre på en C5 fra 2006 og evt. også ved hvor man kan købe dem fra nye. Jeg har spurgt ved SKOVGAARD & SCHMIDT men de har dem ikke
Reg nr. på bilen er XZ51903

Citroen
Kontakt:

Re: Fjedre til bremsekalipre

Ulæst indlæg af Citroen » man 11. jul 2022 17:00

Er der virkelig ingen der kan hjælpe

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 11. jul 2022 19:00

Jeg har godt nok aldrig set fjedrene løse til dem

Hvis det er fordi din håndbremse ikke går helt frit er det mig bekendt selve stemplet der går stramt - på mine C5’ere var det aldrig fjederen der var fejlen der..

Jeg tror jeg har et par gamle defekte forkalibere liggende til en C5’er fra 2001/2002 - en 2.0 HDI - om det er samme slags ved jeg ikke?
Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men jeg kan da se om jeg kan finde dem hvis du vil se fjedrene på dem?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 11. jul 2022 19:20

Ser de sådan ud?

En højre og en venstre
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

cit-rotti
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Version: 9.222+ ältere
Kontakt:

Ulæst indlæg af cit-rotti » man 11. jul 2022 20:17

Spare parts for Citroen can be found either via the chargeable PSA service hotline
or
free of charge via
https://www.catcar.info/citroen/?lang=en
select C5II there
then select model
then select "mechanical
then click on front brakes
and finally "FRONT WHEEL BRAKE DISC SADDLE REINFORCEMENT".

Result: there is no single spare part

not even under "handbrake".

God keep my health and my wife's labour.

... and it is not the springs that are usually the problem, but the handbrake cables or their guides - this must be replaced and then adjusted.
Sometimes, however, it is the brake calipers themselves - either repair them - but it is better to replace them - and first try whether the handbrake cables move without problems.

Greetings Wolfgang

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 11. jul 2022 20:57

På mine gamle kalibre var det ikke wire eller føring

Når jeg løsnede håndbremsen i kabinen kunne jeg se at wiren sad løst på krogen ude på kaliberen, ergo var det selve stemplet der ude der ikke bevægede sig frit.

Jeg fik dengang at vide det ikke kunne laves, men siden har jeg set/hørt om at det kan lade sig gøre alligevel.. evt kan der søges her inde om det

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 12. jul 2022 14:18

Fjedrene har jeg aldrig set i løs vægt, men du kan få rep. sæt til caliperne, inkl. nyt stempel.

Prisen for en ny caliper, i Tyskland, begynder ved ca. kr. 600,- så det er jo også et spørgsmål om hvor meget tid du vil bruge på at få de gamle til at virke. Jeg ville nok vælge f.eks. Budweg - så støtter du DK arbejdsplader om end de synes at være overtaget af et US-firma i år.

Hvis støvhætten, altså den gummimanchet du kan se, når du tager bremseklodserne ud, synes at være intakt, så tag caliperen af, fjern støvhætten forsigtig, tryk stempel ud med trykluft (og en træklods til at "gribe" det med). Hvis ikke stempel er helt fuld af rust, så saml igen og hvis der kun er meget lidt rust at spore, så giver det en omgang med lidt polerlærred, f.eks. korn 400 eller finere, rens gummiet af i lidt husholdningssprit, smør dele med caliperfedt (specialfedt) og saml igen.
Den vigtigste del er dog nok gennemføringen fra bagsiden, hvor armen til håndbremse går igennem - den skal også have en tur, da det kan være denne del der driller. Jeg mener dog, at du skal adskille det hele for at få armen demonteret.

Jeg har før set, at du kan ordne det udefra, hvis du demonterer fjeder og arm - så kan du, måske, se en masse irret aluminium (hvidt "støv"). Dette kan binde ganske godt.
Hvis du fjerne dette og smører med egnet smøremiddel, så kan du være heldig at få gang i armen igen - uden yderligere adskillelse.

- og ellers; Nyt på, luft ud, kør! ;-)

Citroen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Citroen » tors 4. aug 2022 07:05

Opfølgning :-)
Jeg afmonterede armen til håndbremsen, fik den renset og smurt, det var hårdt tiltrængt, det er ca 2 år siden jeg købte dem nyrenoveret, så de har nok ikke brugt meget smørelse da de blev samlet. Jeg fandt ikke en fjeder, men fik lavet en anden løsning der virker, så nu virker det igen.
Tak for de mange gode råd

Besvar