C5 II benz mister trækkraft/ujævn gang - tester?
-
avbak
- Kontakt:
C5 II benz mister trækkraft/ujævn gang - tester?
Hej i forrummet,
Min C5 II fra 2005, ca 210k km, har fået "lidt" problemer:
- den er ustabil i tomgang - har fiskekutter lyd, og bilen ryster
- ujævn gang og manglende ydelse når jeg kører - det bliver mindre udtalt ved høje omdrejninger
- når jeg kobler ud og holder stille f.eks. ved kryds, kommer der en speed control system fejl, og så mister den trækkraft - kan kun gå op til 1500-2000 rpm, og kan slet ikke trække. Efter at have slukket og startet igen, mens den skal holde stille, kan den godt trække/køre igen
- den melder også de andre fejl, depolution system og engine management i en lind strøm
- holder jeg den over ca 1100 rpm sker der ikke det med at den mister ydelsen og skal genstartes.
- Jeg har skiftet tændrør på den, uden ændring
(den har i øvrigt gennem mange år haft de periodiske fejl, bl.a. speed control. Et værksted kunne ikke se hvad det skyldtes i en udlæsning for nogen år siden.. og foreslog jeg levede med det - hvilket jeg jo så har gjort.)
Efter at have læst her og der om det har jeg disse umiddelbare bud:
- den trækker ikke på en cylinder - kunne forklare fiskekutteren, den ujævne drift/manglende ydelse, og hvorfor den går i fejlmode.. Kunne skyldes en defekt dyse, eller tændspole/styring
- noget med fejl i luften mm. - utæt slange?
- spjæld til returluft fra udstødning - hvis den har det..?
Der ud over har den vist en utæthed i toppakningen - den bruger kølervæske og også noget olie (hvilket vel er forventeligt med en så gammel bil). Kan det have indflydelse? Tændrørene var i øvrigt "pæne" da jeg skiftede - lysebrune, uden tegn på belægninger.
Jeg skal også vurdere om det kan betale sig at reparere det med toppakning..
Er der nogen bud på hvad jeg først skal se på/fejlsøge?
Jeg tror det vil være godt at få en tester på - er der nogen der kan være behjælpelige? Jeg bor i Vanløse i Kbh.
- eller bud på hvad/hvor jeg skal købe selv af tester. Har svært ved at finde ud af om de billige BT-testere er noget værd?
Den hedder XX22250
MVH Anders
Min C5 II fra 2005, ca 210k km, har fået "lidt" problemer:
- den er ustabil i tomgang - har fiskekutter lyd, og bilen ryster
- ujævn gang og manglende ydelse når jeg kører - det bliver mindre udtalt ved høje omdrejninger
- når jeg kobler ud og holder stille f.eks. ved kryds, kommer der en speed control system fejl, og så mister den trækkraft - kan kun gå op til 1500-2000 rpm, og kan slet ikke trække. Efter at have slukket og startet igen, mens den skal holde stille, kan den godt trække/køre igen
- den melder også de andre fejl, depolution system og engine management i en lind strøm
- holder jeg den over ca 1100 rpm sker der ikke det med at den mister ydelsen og skal genstartes.
- Jeg har skiftet tændrør på den, uden ændring
(den har i øvrigt gennem mange år haft de periodiske fejl, bl.a. speed control. Et værksted kunne ikke se hvad det skyldtes i en udlæsning for nogen år siden.. og foreslog jeg levede med det - hvilket jeg jo så har gjort.)
Efter at have læst her og der om det har jeg disse umiddelbare bud:
- den trækker ikke på en cylinder - kunne forklare fiskekutteren, den ujævne drift/manglende ydelse, og hvorfor den går i fejlmode.. Kunne skyldes en defekt dyse, eller tændspole/styring
- noget med fejl i luften mm. - utæt slange?
- spjæld til returluft fra udstødning - hvis den har det..?
Der ud over har den vist en utæthed i toppakningen - den bruger kølervæske og også noget olie (hvilket vel er forventeligt med en så gammel bil). Kan det have indflydelse? Tændrørene var i øvrigt "pæne" da jeg skiftede - lysebrune, uden tegn på belægninger.
Jeg skal også vurdere om det kan betale sig at reparere det med toppakning..
Er der nogen bud på hvad jeg først skal se på/fejlsøge?
Jeg tror det vil være godt at få en tester på - er der nogen der kan være behjælpelige? Jeg bor i Vanløse i Kbh.
- eller bud på hvad/hvor jeg skal købe selv af tester. Har svært ved at finde ud af om de billige BT-testere er noget værd?
Den hedder XX22250
MVH Anders
-
Nego2403
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
Re: C5 II benz mister trækkraft/ujævn gang - tester?
Jeg ville nok først sørge for at toppakningen er tæt. Du kan lave en kompressionstest, så kan du hurtigt se om fejlen skyldes dette. Det er ikke særlig godt for motoren at køre med en utæt toppakning, du kan risikere at smadre motoren.
Ved du med sikkerhed at toppakningen er utæt eller er det noget du antager?
Du skal have en Lexia tester med diagbox, hvis du selv vil rode med at udlæse fejl og lign.
Du skal have en Lexia tester med diagbox, hvis du selv vil rode med at udlæse fejl og lign.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
avbak
- Kontakt:
Tak for svar, Nego
Jeg gjorde en anden ting - efter at have set på nettet at der var en form for indbygget test i bilen, prøvede jeg at holde den venstre knap ved speedometer osv. inde mens jeg satte tænding på. Jeg gjorde det et par gange - på et tidspunkt kom der en nedtælling i displayet fra 10, som jeg lod den gøre. Det gav ikke nogen udlæsning af fejlkoder. Men har tilsyneladende slettet fejlmeddelelserne i computeren - nu kommer der ikke hele tiden fejlmeldinger, men bilen har stadig problemer med for lav tomgang/går ud ved udkobling. Men et første indtryk er af det ikke er lige så udtalt som før. Har nogen en ide om hvad det er for en funktion jeg har brugt?
Jeg tjekkede i øvrigt dyserne, ved at koble dem fra en af gangen. Alle gav hørbar ændring i motorens drift, så det er formentlig ikke dem. De målte også allesammen ens med et ohm-meter.Nego2403 skrev: ↑søn 4. jun 2023 19:04Jeg ville nok først sørge for at toppakningen er tæt. Du kan lave en kompressionstest, så kan du hurtigt se om fejlen skyldes dette. Det er ikke særlig godt for motoren at køre med en utæt toppakning, du kan risikere at smadre motoren.
- Hvordan laves sådan en kompressionstest - er det noget man selv kan gøre? Det lyder næsten som noget der kræver særligt udstyr.
- Et værksted sagde for nogle år siden at de så tegn på det, men at det vist ikke var voldsomt på det tidspunkt.. Jeg har så tænkt at det ville være for omfattende at gøre noget ved.
- Er jeg klar over er det der tales mest om - håber jo lidt at finde en der kan hjælpe.
Jeg gjorde en anden ting - efter at have set på nettet at der var en form for indbygget test i bilen, prøvede jeg at holde den venstre knap ved speedometer osv. inde mens jeg satte tænding på. Jeg gjorde det et par gange - på et tidspunkt kom der en nedtælling i displayet fra 10, som jeg lod den gøre. Det gav ikke nogen udlæsning af fejlkoder. Men har tilsyneladende slettet fejlmeddelelserne i computeren - nu kommer der ikke hele tiden fejlmeldinger, men bilen har stadig problemer med for lav tomgang/går ud ved udkobling. Men et første indtryk er af det ikke er lige så udtalt som før. Har nogen en ide om hvad det er for en funktion jeg har brugt?
-
Nego2403
- Kontakt:
Det du har gjort er bare at nulstille serviceintervallet, som man normalt kun gør, når der bliver skiftet olie på bilen. Det burde ikke slette nogle fejl eller ændre på andet i bilen.
Ja man bruger specialværktøj til at lave en kompressionstest og det gøres ved at fjerne sikringen for benzinpumpen, så motoren tørner uden at starte. Derefter fjerner du et tændrør ad gangen og sætter kompressionstesteren på og tørner motoren. Det gør du så på alle cylindere og noterer trykket i hver af dem.
Man skal være lidt påpasselig, hvis man har en utæt toppakning. Motoren kan blande olie og kølervæske hvilket mindsker smøreevnen af olien og kan føre til motorhavari.
Du kan prøve at tage oliepåfyldningslåget af og tjekke om der er en hvid substans på indersiden af låget, det ligner lidt milkshake. Udover det så kan du trække oliepinden op og se om olien også er sådan lidt "mælket". Hvis dette er sagen, så ville jeg undgå at bruge bilen før toppakningen er skiftet.
Ja man bruger specialværktøj til at lave en kompressionstest og det gøres ved at fjerne sikringen for benzinpumpen, så motoren tørner uden at starte. Derefter fjerner du et tændrør ad gangen og sætter kompressionstesteren på og tørner motoren. Det gør du så på alle cylindere og noterer trykket i hver af dem.
Man skal være lidt påpasselig, hvis man har en utæt toppakning. Motoren kan blande olie og kølervæske hvilket mindsker smøreevnen af olien og kan føre til motorhavari.
Du kan prøve at tage oliepåfyldningslåget af og tjekke om der er en hvid substans på indersiden af låget, det ligner lidt milkshake. Udover det så kan du trække oliepinden op og se om olien også er sådan lidt "mælket". Hvis dette er sagen, så ville jeg undgå at bruge bilen før toppakningen er skiftet.
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
avbak
- Kontakt:
Nego2403 skrev: ↑man 5. jun 2023 01:21Det du har gjort er bare at nulstille serviceintervallet, som man normalt kun gør, når der bliver skiftet olie på bilen. Det burde ikke slette nogle fejl eller ændre på andet i bilen.
- jeg ved godt det med service intervallet - men det var som om der var en funktion mere - efter det - som sagt lavede den en nedtælling, og efterfølgende kom ingen af de gammelkendte fejl... Nu vil jeg se om de kommer igen hen ad vejen ..so to speak,
- ud over at det kræver specialværktøjet lyder det jo ret enkelt - og ideen må være at noget af kompressionen mistes i den utætte toppakning ?
- Ved du hvor man får fat i det værktøj/eller er det måske en mekaniker opgave?
- Jeg har holdt øje med olien - den er fin og sort.. og ikke mælket - ellers var jeg også mere bekymret
- hvordan er det med at se om det bobler i kølervæsker - er det en vej til at undersøge det mon? Og hvad gør jeg mere præcist ?
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Kompressionstest udstyr kan købes ganske billigt her feks
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... nstestere/
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... nstestere/
-
Nego2403
- Kontakt:
Nedtællingen kommer når man nulstiller serviceintervallet, så man ikke nulstiller den ved en fejl, da knappen også bruges til at nulstille kilometertælleren.avbak skrev: ↑man 5. jun 2023 04:35Nego2403 skrev: ↑man 5. jun 2023 01:21Det du har gjort er bare at nulstille serviceintervallet, som man normalt kun gør, når der bliver skiftet olie på bilen. Det burde ikke slette nogle fejl eller ændre på andet i bilen.
- jeg ved godt det med service intervallet - men det var som om der var en funktion mere - efter det - som sagt lavede den en nedtælling, og efterfølgende kom ingen af de gammelkendte fejl... Nu vil jeg se om de kommer igen hen ad vejen ..so to speak,
- ud over at det kræver specialværktøjet lyder det jo ret enkelt - og ideen må være at noget af kompressionen mistes i den utætte toppakning ?
- Ved du hvor man får fat i det værktøj/eller er det måske en mekaniker opgave?
- Jeg har holdt øje med olien - den er fin og sort.. og ikke mælket - ellers var jeg også mere bekymret
- hvordan er det med at se om det bobler i kølervæsker - er det en vej til at undersøge det mon? Og hvad gør jeg mere præcist ?
Ja toppakningen holder olie, kølervæske og forbrændingskammeret adskilt fra hinanden. Værktøjet kan købes i Thansen, Biltema eller lign.
Ja du kan få værktøj til at teste om udstødningsgasser bliver blæst ud i ekspansionstanken. Der benyttes en eller anden indikator, som ændrer farver hvis dette er gældende. Her er et link til sådan et værktøj: https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000020969
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
LKA
- Kontakt:
Jeg har tester og 2 af samme bil.
Den ene havde et problem med gasspjæld som kom sig af dårlig forbindelse i stikket til motorstyring/gasspjæld.
Det er typisk fordi at temperaturføler er utæt og kølervæske kryber op af ledningen.
Og jeg har både spjæld og tændingsbro til at ligge..
Den ene havde et problem med gasspjæld som kom sig af dårlig forbindelse i stikket til motorstyring/gasspjæld.
Det er typisk fordi at temperaturføler er utæt og kølervæske kryber op af ledningen.
C5 2005 2.0 RFJ stc, C5 2.0 RFJ hatch
-
avbak
- Kontakt:
Og så er min bil i øvrigt lidt mindre fejlramt. Jeg har hældt noget "tændingsystem-rens" i benzinen - måske det er det der virker. Dog stadig med ujævn tomgang, men den går ikke ud nær så tit som før..LKA skrev: ↑tirs 6. jun 2023 14:25Jeg har tester og 2 af samme bil.
- må jeg spørge hvor du holder til i verden - og om jeg evt. kunne få lov at få tester på hvis den bliver ved at drille?? (Og hvordor dog nøjes med en C5 når man kan have 2 :-)) )
- jeg læste din tråd om gasspjæld og kølervæske. Jeg tror jeg starter med at give alle de stik jeg kan en tur med kontaktrens - det er jo et enkelt og billigt forsøg.
- kunne jo være interessant hvis du vil af med noget af det, og jeg ikke får held til at få bilen til at virke. Har tænkt at tændingsbroen kunne være en mulighed også..
MVH Anders
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Jeg antager det er en RFJ 2,0 benzin? I så fald, kontroller ledningerne ned til MAP-sensor/tempføler - De er for korte, og knækker med tiden. Problemet er, at det ikke sætter en fejlkode man kan udlæse - Det ses kun hvis man er heldig at se udfaldet i en live udmåling.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
avbak
- Kontakt:
Ja, det er en RFJ 2.0 benz - tak for at tydeliggøre det.Carsten S skrev: ↑søn 11. jun 2023 15:50Jeg antager det er en RFJ 2,0 benzin? I så fald, kontroller ledningerne ned til MAP-sensor/tempføler - De er for korte, og knækker med tiden. Problemet er, at det ikke sætter en fejlkode man kan udlæse - Det ses kun hvis man er heldig at se udfaldet i en live udmåling.
Og lyder som en mulig ting jeg skal se på med map-censor/ledning.
Og hvor ender det kabel - så jeg evt. har mulighed for at teste gennemgang med et ohm-meter?
Er der nogen der kender til en god illustration af hvor Map-føler sidder på sådan en motor - og også gerne kølevands-temperatur ?
MVH Anders