Citroën C5 Aircross skift af inderste styrekugle
-
Nego2403
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
Citroën C5 Aircross skift af inderste styrekugle
Hej
Jeg skal have skiftet min inderste styrekugle på min Citroën C5 Aircross. I reparationsmanualen står der at man skal bruge et værktøj, som sættes på tandstangen for at lave modhold, så man ikke beskadiger den, når den inderste styrekugle skal løsnes eller spændes.
Værktøjet ser således ud og er markeret med "B" i diagrammet: Jeg kan simpelthen ikke finde værktøjet nogle steder. Er der nogen som har nogle gode idéer til, hvordan jeg kan lave modhold på tandstangen uden det værktøj?
Jeg ville nødig ende med en beskadiget tandstang.
Jeg skal have skiftet min inderste styrekugle på min Citroën C5 Aircross. I reparationsmanualen står der at man skal bruge et værktøj, som sættes på tandstangen for at lave modhold, så man ikke beskadiger den, når den inderste styrekugle skal løsnes eller spændes.
Værktøjet ser således ud og er markeret med "B" i diagrammet: Jeg kan simpelthen ikke finde værktøjet nogle steder. Er der nogen som har nogle gode idéer til, hvordan jeg kan lave modhold på tandstangen uden det værktøj?
Jeg ville nødig ende med en beskadiget tandstang.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
denelias
- Geografisk sted: Albertslund
- Kontakt:
-
Nego2403
- Kontakt:
Re: Citroën C5 Aircross skift af inderste styrekugle
Jeg snakker om værktøjet markeret med B på diagrammet, som bruges til at lave modhold, når man løsner styrestangen med værktøjet markeret med AY.
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Tja.... hvis du køber en ombyttertandstang står der normalt nogle kriterier for ikke at ville tage din gamle tandstang i bytte, herunder hvis der er mærker på selve tandstangen. Det er, desværre kan man sige, almindeligt brugt, at man sætter en rørtang på tandstangen, som modhold. Det er lidt "vold", men oftest sådan man gør det i praksis... jeg gør det også, hvis ikke jeg kan få andet til at fungere :-)
Jeg plejer dog at bruge mellemlæg mellem rørtang og tandstang, f.eks. et stykke gummi og hvis ikke du har det, så omsvøbning af tandstang med tape, isolerbånd eller malertape. Hvis du kan komme til, kan en stor skiftenøgle nogle gange også klare det.
Hvis du vælger rørtangsløsningen eller evt. polygriptang/vandpumpetang/papagøjetang, så skal den placeres længst ude mod styrestangen, så risikoen for at beskadige dele inde i tandstangen minimeres.
Det er dog vigtigt, at du ikke vrider selve tandstangen, idet dette kan belaste andre dele.
Jeg tror ikke du kan opdrive værktøjet nogen steder - andet end, måske, på et autoriseret værksted, men jeg tvivler nu :-)
Jeg plejer dog at bruge mellemlæg mellem rørtang og tandstang, f.eks. et stykke gummi og hvis ikke du har det, så omsvøbning af tandstang med tape, isolerbånd eller malertape. Hvis du kan komme til, kan en stor skiftenøgle nogle gange også klare det.
Hvis du vælger rørtangsløsningen eller evt. polygriptang/vandpumpetang/papagøjetang, så skal den placeres længst ude mod styrestangen, så risikoen for at beskadige dele inde i tandstangen minimeres.
Det er dog vigtigt, at du ikke vrider selve tandstangen, idet dette kan belaste andre dele.
Jeg tror ikke du kan opdrive værktøjet nogen steder - andet end, måske, på et autoriseret værksted, men jeg tvivler nu :-)
-
Nego2403
- Kontakt:
God viden. Det var også min plan, og det er nok det jeg ender med. En rørtang og en gammel cykelslange. Så må jeg se hvordan det gårSRO skrev: ↑tirs 15. aug 2023 22:14Tja.... hvis du køber en ombyttertandstang står der normalt nogle kriterier for ikke at ville tage din gamle tandstang i bytte, herunder hvis der er mærker på selve tandstangen. Det er, desværre kan man sige, almindeligt brugt, at man sætter en rørtang på tandstangen, som modhold. Det er lidt "vold", men oftest sådan man gør det i praksis... jeg gør det også, hvis ikke jeg kan få andet til at fungere :-)
Det var også næsten umuligt at finde værktøjet, og jeg fandt det et sted. Dog kostede det 250€, hvilket ikke giver mening at investere i, når delene koster 200 kr og jeg nok forhåbentlig ikke skal skifte inderste styrekugler så ofte.
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68