C5 2.0 HDI RHF diesel i motorolien.

Besvar
Brugeravatar
SJN
Diagbox: Nej
Kontakt:

C5 2.0 HDI RHF diesel i motorolien.

Ulæst indlæg af SJN » tirs 18. jun 2019 17:03

Argh....hvad skal jeg gøre :D :o

Min olie stand stiger.
Ved mit første olieskift var der ca 1,5 for meget "olie" på motoren, så derfor besluttede jeg mig for kun at påfylde den halvejs op på oliepinden, så jeg kunne se hvor meget den stiger. Og nu efter ca 2500km, så er den på max mærket :(

Jeg har læst mig frem til nogle forsklellige ting.
Højtrykspumpen som er boltet for enden af motoren kan blive utæt, og så kan det løbe ind i motoren.
Dyser der drypper når motoren er slukket.
For ofte regenerering af partikkel filter, da den sprøjter extra diesel ind, som så kan løbe forbi stempel ringene og til olien

Hvordan i alverden finder man ud af hvor problemet kan være henne ?

Jeg har en mistanke til at den måske regenerer partikkielfilteret ofte.
Jeg har en app til telefonen, så man kan se hvad der sker i partikkel filteret, og jeg synes at den hurtigt stopper til med sod........men uden af have noget andet at sammenligne med, så er det svært. Den brænder ihvertfald sodet af.

Jeg har kørt ca 70% motorvej på de sidste 2500km. Og jeg kan se at temperaturen i filteret har lidt svært ved at komme op når man kun må køre 110 km/t Omkring 360 grader kommer den maks op på. Sætter man den ned i gear, så omdrejningerne kommer op, så bliver udstødningen somregel koldere. Så 6, gear er bedst til at få tempereaturen op. ved 120 km/t kommer den lige over 400 grader i 6. Jeg har ikke kigget på min app hvor den aktivt har regenereret endnu.

Idag skruede jeg afgangsrøret af EGR ventilen bare for at kigge ind på "bagsdien af den for at se om den var fuldstændig sovset til, og det så egentlig fint ud.....bare et fint lag sod, som man nok forventer med en bil der har kørt 168.000.

Nu har jeg så købt noget bell add City diesel mirakkel middel, og det sænker vist temperaturen på hvor filteret passivt regenerer. Må se om det gør en forskel i første omgang.

Jeg har også muligthed for at tvinge den til at køre en regenering via computeren, men det skulle vist være lidt hårdt for motoren. Synes at have læst at den kører op på 4000 rpm i 10 minutter med ubelastet motor.........og det lyder ikke godt.

Hvad siger i til det ? :D

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: C5 2.0 HDI RHF diesel i motorolien.

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 18. jun 2019 18:44

Der er en klar advarsel omkring motorolie og regenerering.
Den hedder: Tjek/skift motorolien efter X antal tvungne regenereringer.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » ons 19. jun 2019 05:56

Hvor ofte regenererer den?
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

john_madsen
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » ons 19. jun 2019 10:09

Er højtrykspumpen ikke drevet af tandremmen? Så har den næppe forbindelse til motorolien?
Under regenerering sprøjtes der lidt ekstra diesel ind lige før udstødningsventilerne åbner, hvorved udstødningstemperaturen hæves, da katalysatoreren brænder det sidste uforbrændte diesel. Det vil aldrig i de mængder kunne ses i motorolien.
Jeg tror heller ikke at dryppende dyser vil kunne gøre det, da der er en stor "grav" i stemplerne, som vil holde ihvertfald den første kopfuld diesel tilbage. Har du tjekket at der ikke ligger dieselolie omkring dyserne, da pakningen omkring dysegraven sjældent er helt tæt og diesel der står i disse vil løbe direkte ind i motoreren under stilstand.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

Brugeravatar
SJN
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » ons 19. jun 2019 15:29

Hej Mikael, ja, jeg har lige nu skiftet olien igen med Total quartz ineo ecs 5W30. Jeg må se hvor lang tid der går indtil det er fyldt op igen.

Carsten, jeg ved ikke hvor ofte den gør det. Jeg kan bare fornemme at den kører anderledes en gang imellem, men det er jo ikke videnskabeligt. Min FAP app til telefdonen siger gennemsnittet er 114 km mellem regenerereinger......men det stoler jeg ikke rigtig på. Nogle af de data virker ikke og hænger ikke sammen. Men der er alligevel nyttige ting som virker.

John, højtrykspumpen er boltet på blokken på modsatte side af tandremmen, og har en firkant som passer ind i knast akslen som driver den ser det ud til. Så hvis pakninger derimellem er utætte, kan den overføre diesel derimellem. Alt kan ske, men jeg tror ikke det kommer derfra.....men man ved aldrig.

Jeg har bare googlet problemet, og der står rigtig meget på nettet om at for ofte regenerering får dieselen til at løbe ned i krumtaphuset med motor olien. Normalt kommer der altid lidt ned i olien, men det fordamper og man ser det ikke på oliestanden. Men hvis den gør det alt for ofte, så bliver der problemer. Det er bare hvad jeg har læst mig frem til.

Der er ingen utætheder at se ved mine dyser.

Hvis der er noget galt med mit eolys doserings system, så tænker jeg også at den vil sode til hurtigere ?
Jeg må se hvordan tilstanden af min eolys tank er. Men nu har jeg købt noget Bell add Diesel city go, som virker ligsom eolys væsken, og så må jeg se om det gør en forskel.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Besvar