Tjek punkter brugt C5
-
pweichel
- Kontakt:
Tjek punkter brugt C5
Hej alle,
Skal se på en C5 med 1.6 HDi diesel fra 2009, er der "indikator" for remskift på denne bil? (har nemlig aldrig hørt om det før)
Er det korrekt, hvad mange skriver at interval er 10 år eller 240T km på denne motor?
Bilen har desværre ikke service bog, den har kørt 280000km så burde jo være skiftet.
Har hørt at tandstangen på styretøjet, klima anlæg og sædevarme er svage punkter.
Hvad skal jeg ellers holde øje med?
Mvh
Peter
Skal se på en C5 med 1.6 HDi diesel fra 2009, er der "indikator" for remskift på denne bil? (har nemlig aldrig hørt om det før)
Er det korrekt, hvad mange skriver at interval er 10 år eller 240T km på denne motor?
Bilen har desværre ikke service bog, den har kørt 280000km så burde jo være skiftet.
Har hørt at tandstangen på styretøjet, klima anlæg og sædevarme er svage punkter.
Hvad skal jeg ellers holde øje med?
Mvh
Peter
-
CVR
- Kontakt:
Re: Tjek punkter brugt C5
Hej Peter
Jeg håber den er billig, for det er noget hø at der ikke er bog på den.
Tandremsintervallet er mig bekendt 10 år eller 240t, så den burde ha fået ny rem.
Der er så vidt jeg ved ikke en egentlig indikator, men du kan evt se om generator rem og trykruller/remskive er skiftet for nylig. For de bør skiftes sammen med tandrem. Indrømmet, det kan være svært at se, for fik den ny rem for 1 år siden eller 4?
Hvis du er i tvivl, så er det ny rem. Det andet er for dyrt.
Den motor er lidt ømfindtlig mht service og korrekt olietype.
Low saps type.
Så check at den ikke hyler eller fløjter under opstart, og at den er tæt.
Ventilløfterne kan blive dårlige, dvs den tikker kraftigt. Mere end normalt. De er lidt besværlige at komme til.
Den skal trække jævnt uden klumper, og ikke virke død.
Ellers kan det være tegn på træt turbo eller EGR.
Generelt er diesel modellerne følsomme for korte ture. Det slammer indsugning og EGR ventil til.
I sidste ende kan det også give fejl på partikelfilteret.
Med det kilometertal, så kan koblingen også være slidt.
Den må ikke ruske eller fedte. Ej heller larme/knurre ved til og frakobling. = Defekt udrykkerleje.
De modeller har dobbelmassesvinghjul, og de er set gå.
På st.car modellerne kan der opstå rust i bagklappen.
Desuden check at alt det elektriske virker.
Har den baksensor, så check funktionen. Sensorerne kan gå, men er ikke umulige at lave.
Mvh CVR
Jeg håber den er billig, for det er noget hø at der ikke er bog på den.
Tandremsintervallet er mig bekendt 10 år eller 240t, så den burde ha fået ny rem.
Der er så vidt jeg ved ikke en egentlig indikator, men du kan evt se om generator rem og trykruller/remskive er skiftet for nylig. For de bør skiftes sammen med tandrem. Indrømmet, det kan være svært at se, for fik den ny rem for 1 år siden eller 4?
Hvis du er i tvivl, så er det ny rem. Det andet er for dyrt.
Den motor er lidt ømfindtlig mht service og korrekt olietype.
Low saps type.
Så check at den ikke hyler eller fløjter under opstart, og at den er tæt.
Ventilløfterne kan blive dårlige, dvs den tikker kraftigt. Mere end normalt. De er lidt besværlige at komme til.
Den skal trække jævnt uden klumper, og ikke virke død.
Ellers kan det være tegn på træt turbo eller EGR.
Generelt er diesel modellerne følsomme for korte ture. Det slammer indsugning og EGR ventil til.
I sidste ende kan det også give fejl på partikelfilteret.
Med det kilometertal, så kan koblingen også være slidt.
Den må ikke ruske eller fedte. Ej heller larme/knurre ved til og frakobling. = Defekt udrykkerleje.
De modeller har dobbelmassesvinghjul, og de er set gå.
På st.car modellerne kan der opstå rust i bagklappen.
Desuden check at alt det elektriske virker.
Har den baksensor, så check funktionen. Sensorerne kan gå, men er ikke umulige at lave.
Mvh CVR
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Tja.. Bilen er jo efterhånden 12 år gammel.. Og man KAN få meget billig (lækker) bil.
Men "billigt" kan meget hurtigt blive "dyrt". Alt efter om man selv kan udføre diverse reparationer og service.
Eller om "andre" skal udføre ovenstående, mod betaling.
Men "billigt" kan meget hurtigt blive "dyrt". Alt efter om man selv kan udføre diverse reparationer og service.
Eller om "andre" skal udføre ovenstående, mod betaling.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Nej
- Version: V5.29
- Kontakt:
Hvis strammerhjulet hopper og danser med motoren i tomgang, er det en ret god indikation at remhjulet på generatoren har set bedre dage
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V 4WD
Lexia V5.29 og Foxwell i50 pro
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V 4WD
Lexia V5.29 og Foxwell i50 pro
-
pweichel
- Kontakt:
Mange tak for jeres input.
Er med på at det kan blive dyrt, men kan noget selv, kun de større ting som tandrems skift og pladearbejde plejer jeg at få lavet af andre.
Har i nogen idé om hvad det kan koste at få monteret et træk på sådan en bil?
Er med på at det kan blive dyrt, men kan noget selv, kun de større ting som tandrems skift og pladearbejde plejer jeg at få lavet af andre.
Har i nogen idé om hvad det kan koste at få monteret et træk på sådan en bil?
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Om den har servicebog eller ej er nok uden betydning for en ældre bil med det antal km på bagsmækken. Du bliver formentlig sidste ejer.
Bilen stammer fra en tid hvor interval for tandremsudskiftning var 10 år/240.000 km, men intervallet er ændret og i dag er som hos Peugeot 5 år/120.000 km.
Om du så vil følge de nye retningslinjer eller tage chancen og køre den helt ud, er jo en temperamentssag.
Træk: forvent en pris i omegnen af kr. 6.000-10.000
Klimaanlæg og sædevarme er "svage" punkter på alle biler. Aluribberne på kondenseren er tynde som papir og holder ikke mange år. Sædevarme kan ødelægges på alle biler - krævet blot at du sætter en knæ i sædepuden.... sådan ødelægges sædevarmen på de fleste biler.
Tandstang? - det synes ikke at være et gennemgående tema herinde for så vidt angår C5, men jeg kan da huske forkert.
- og ellers så kig C5 fanen igennem, så får du måske et billede af hvad folk slås med.
Hvis det er en 2008 model, hvilket det godt kunne være, havde de første serier lidt udfordringer med rudetrækket, idet tingene rustede i stykker, men det er nok fikset alderen taget i betragtning.
Bagklappen var der en som nævnte, men det er måske værd at notere, at ruden skulle være udgået og på nogle modeller pludselig kunne finde på at eksplodere under kørsel.... men det er der måske en anden der er be-/afkræfte samt uddybe.
Hvis du kan finde et par tusinde mere, så vil jeg anbefale dig at kigge efter en med lidt færre km på bagsmækken.... med mindre du absolut vil være sidste ejer af bilen - og find en med anhængertræk.
Bilen stammer fra en tid hvor interval for tandremsudskiftning var 10 år/240.000 km, men intervallet er ændret og i dag er som hos Peugeot 5 år/120.000 km.
Om du så vil følge de nye retningslinjer eller tage chancen og køre den helt ud, er jo en temperamentssag.
Træk: forvent en pris i omegnen af kr. 6.000-10.000
Klimaanlæg og sædevarme er "svage" punkter på alle biler. Aluribberne på kondenseren er tynde som papir og holder ikke mange år. Sædevarme kan ødelægges på alle biler - krævet blot at du sætter en knæ i sædepuden.... sådan ødelægges sædevarmen på de fleste biler.
Tandstang? - det synes ikke at være et gennemgående tema herinde for så vidt angår C5, men jeg kan da huske forkert.
- og ellers så kig C5 fanen igennem, så får du måske et billede af hvad folk slås med.
Hvis det er en 2008 model, hvilket det godt kunne være, havde de første serier lidt udfordringer med rudetrækket, idet tingene rustede i stykker, men det er nok fikset alderen taget i betragtning.
Bagklappen var der en som nævnte, men det er måske værd at notere, at ruden skulle være udgået og på nogle modeller pludselig kunne finde på at eksplodere under kørsel.... men det er der måske en anden der er be-/afkræfte samt uddybe.
Hvis du kan finde et par tusinde mere, så vil jeg anbefale dig at kigge efter en med lidt færre km på bagsmækken.... med mindre du absolut vil være sidste ejer af bilen - og find en med anhængertræk.
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Bare en ting da importen af citroen blev overtaget af peugeot blev intervallet for tandremskift promte ændret, der er jo penge i det,
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Ja der er jo penge i det.. Også for ejeren HVIS remmen smutter før tid.
(Har været dér 2 gange, selv indenfor "anbefalet" interval) Føj da.. )
Så udtrykket: "At gå med både livREM og seler", fungere stadig
mikhan = Mikael Hansen
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ditto her - jeg har også oplevet et motorhavari inden for intervallet og ændret praksis siden da.
Der var 30.000 km "tilbage" jf. Citroën forskrifter.... Jeg holdt for rødt lys med bilen i tomgang, pludselig gik motoren ud. Da jeg tørnede motoren kunne jeg straks høre hvad der var sket - ingen kompression og så var der jo ikke andet at gøre end at ringe efter et fejeblad og så gå i gang med at udbedre skaden.
Mig bekendt har de ændret intervallet for at undgå reklamationssager og sure kunder - og det er næppe noget importøren står for. Servicehæfter kommer til DK sammen med bilen. Man kan så undre sig over, at motorer fra samme koncern sendes ud med så forskellige anbefalinger.
240.000 km er også det længste interval jeg har hørt om for de bilårgange vi taler om - mig bekendt kører flere andre fabrikater med op til 120.000 km.
Jeg kører normalt maks. 100.000 km på en tandrem (eller alder) samt ved overtagelse af en bil, hvis det er en jeg vil beholde i længere tid. Så ved jeg at det er udført korrekt.
En kollega havde en Skoda Octavia, hvor der også var havari inden for intervallet - det løb op i kr. 80.000 inden de var færdige, men pr. kulance slap han med kr. 40.000 - nøj, hvor billigt :-)
- og så er der kæder, hvor det er en udbredt misforståelse, at det er en evighedsanordning og ikke en sliddel, men det er en helt anden sludder :-)
Lige en lille fodnote; det er K.W.Bruun der står for importen, ikke Peugeot. K.W.B er et dansk selskab, der har stået for import af Peugeot i mange herrens år. Da far var en lille pige var PSA ikke en del af ejerkredsen, men det kan jo være ændret.
Ejerforholdene kan slås op på cvr.dk hvis man synes det kunne være sjovt.
Der var 30.000 km "tilbage" jf. Citroën forskrifter.... Jeg holdt for rødt lys med bilen i tomgang, pludselig gik motoren ud. Da jeg tørnede motoren kunne jeg straks høre hvad der var sket - ingen kompression og så var der jo ikke andet at gøre end at ringe efter et fejeblad og så gå i gang med at udbedre skaden.
Mig bekendt har de ændret intervallet for at undgå reklamationssager og sure kunder - og det er næppe noget importøren står for. Servicehæfter kommer til DK sammen med bilen. Man kan så undre sig over, at motorer fra samme koncern sendes ud med så forskellige anbefalinger.
240.000 km er også det længste interval jeg har hørt om for de bilårgange vi taler om - mig bekendt kører flere andre fabrikater med op til 120.000 km.
Jeg kører normalt maks. 100.000 km på en tandrem (eller alder) samt ved overtagelse af en bil, hvis det er en jeg vil beholde i længere tid. Så ved jeg at det er udført korrekt.
En kollega havde en Skoda Octavia, hvor der også var havari inden for intervallet - det løb op i kr. 80.000 inden de var færdige, men pr. kulance slap han med kr. 40.000 - nøj, hvor billigt :-)
- og så er der kæder, hvor det er en udbredt misforståelse, at det er en evighedsanordning og ikke en sliddel, men det er en helt anden sludder :-)
Lige en lille fodnote; det er K.W.Bruun der står for importen, ikke Peugeot. K.W.B er et dansk selskab, der har stået for import af Peugeot i mange herrens år. Da far var en lille pige var PSA ikke en del af ejerkredsen, men det kan jo være ændret.
Ejerforholdene kan slås op på cvr.dk hvis man synes det kunne være sjovt.
-
Vesterdk
- Geografisk sted: Als
- Kontakt:
Har lige købt mig en 1,6hdi fra 2010. Og da vi ikke kunne finde dokumentation for tandrems skift valgte vi at få det gjort. Vi brugte byllemose automobiler i sønderjylland og gav mellem 4500-4800 kan ikke huske det præcise tal. Men stadig billigere end at skulle skifte motor
C4 GP 2007 1,6 hdi med 270K på uret.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Fornuftig investering i bilen.Vesterdk skrev: ↑tors 29. apr 2021 17:44Har lige købt mig en 1,6hdi fra 2010. Og da vi ikke kunne finde dokumentation for tandrems skift valgte vi at få det gjort. Vi brugte byllemose automobiler i sønderjylland og gav mellem 4500-4800 kan ikke huske det præcise tal. Men stadig billigere end at skulle skifte motor
-
mrklaks
- Geografisk sted: Haderslev
- Kontakt:
Hej!
Hvis du selv kan montere træk på bilen kan trækket + elsæt fås til ca, 4000 kr ved jydekrog.dk
Hvis de skal montere kan du få det gjort for 3625 kr. i arbejdsløn
Hvis du selv kan montere træk på bilen kan trækket + elsæt fås til ca, 4000 kr ved jydekrog.dk
Hvis de skal montere kan du få det gjort for 3625 kr. i arbejdsløn