Fy for pokker, det var dyrt....
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: tors 24. sep 2020 21:49
- Kontakt:
Fy for pokker, det var dyrt....
Torsdag da jeg kørte hjem i min C3 HDi (100hk), begyndte motorlampen, SERVICE lampen og UREA lampen at lyse. Jeg fortsatte hjem (40km).
Da jeg kom hjem, kunne jeg se der hang noget krystalliseret "kemi" ud af udstødningsrøret.
Dagen efter, kom bilen til mekanikeren, der kunne konstatere at NOx sensoren var stået af. Det betød at AdBlue additivet var blevet sprøjtet uhæmmet ind i udstødningssystemet, og havde fyldt partikelfileret op.
Cirka pris på reparation: 10.000,-
- og jeg som troede udskiftning af tandrem var dyrt
Da jeg kom hjem, kunne jeg se der hang noget krystalliseret "kemi" ud af udstødningsrøret.
Dagen efter, kom bilen til mekanikeren, der kunne konstatere at NOx sensoren var stået af. Det betød at AdBlue additivet var blevet sprøjtet uhæmmet ind i udstødningssystemet, og havde fyldt partikelfileret op.
Cirka pris på reparation: 10.000,-
- og jeg som troede udskiftning af tandrem var dyrt

-
- Indlæg: 194
- Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
Re: Fy for pokker, det var dyrt....
Jeg har oplevet lignende. Jeg udskiftede min defekte urea dyse som gav forkerte målinger på nox sensoren. Den havde sat sig fast i åben tilstand og sprøjtet alt for meget urea ind i udstødningen. Fejlen kom på tilfældige tidspunkter og forsvandt af sig selv. Jeg har skiftet urea dysen for et halvt år siden, og den virker stadig uden fejl. Hvor længe har fejlen stået på ved dig?
Hvis du har en tester eller bor i nærheden af midtjylland, kan jeg muligvis fortælle dig om det er de samme fejl jeg fik.
Jeg fik i hvertfald fejl på nox sensor og senere hen fejl på dysen.
Hvis du har en tester eller bor i nærheden af midtjylland, kan jeg muligvis fortælle dig om det er de samme fejl jeg fik.
Jeg fik i hvertfald fejl på nox sensor og senere hen fejl på dysen.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: ons 20. sep 2017 20:30
- Kontakt:
Re: Fy for pokker, det var dyrt....
Jeg har lige fået skiftet min Adblue tank på min.
De samme lamper lyste.
Mekanikeren satter tester på, og fejlkoderne sagde at det var Adblue pumpen som ikke kunne opbygge tryk.
Der er vidst de to kendte fejl - enten NOx sensor eller Adblue tanken (pumpen sidder bygget ind i tanken som kun fås som en samlet enhed)
Samlet pris 8900 kr for at få skiftet Adblue tanken.
Mekanikeren bemærkede tørt at der var 71 stk på lager hos distributøren da han bestllte tanken - så jeg var ikke alene.
mvh
Andreas
De samme lamper lyste.
Mekanikeren satter tester på, og fejlkoderne sagde at det var Adblue pumpen som ikke kunne opbygge tryk.
Der er vidst de to kendte fejl - enten NOx sensor eller Adblue tanken (pumpen sidder bygget ind i tanken som kun fås som en samlet enhed)
Samlet pris 8900 kr for at få skiftet Adblue tanken.
Mekanikeren bemærkede tørt at der var 71 stk på lager hos distributøren da han bestllte tanken - så jeg var ikke alene.
mvh
Andreas
-
- Indlæg: 194
- Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
Re: Fy for pokker, det var dyrt....
Jaa det er et kendt problem med tanken. Heldigvis opbyggede min tryk fint da jeg testede den.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: tirs 29. nov 2022 13:38
- Kontakt:
Re: Fy for pokker, det var dyrt....
Så måtte jeg igennem samme trummerum
2015'er med 135.000 km på tælleren.
Man køber den jo fordi den kører langt på literen (jeg kører ofte over 30 ægte km/literen) og den grønne afgift er lav (130 kr/halvår)
Men det vælter jo lidt når man på samme år skal have skiftet Nox-Sensor + dyse - 8.000 kr hos mekaniker inkl fejlsøgning og så 8 mdr senere ny pumpe/styreenhed/tank - unit = 9.500 kr
2015'er med 135.000 km på tælleren.
Man køber den jo fordi den kører langt på literen (jeg kører ofte over 30 ægte km/literen) og den grønne afgift er lav (130 kr/halvår)
Men det vælter jo lidt når man på samme år skal have skiftet Nox-Sensor + dyse - 8.000 kr hos mekaniker inkl fejlsøgning og så 8 mdr senere ny pumpe/styreenhed/tank - unit = 9.500 kr
-
- Moderator
- Indlæg: 2296
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Fy for pokker, det var dyrt....
Ja, det har aldrig været den store overskudsforretning at købe bil 

-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: tors 19. jan 2023 05:33
- Kontakt:
Re: Fy for pokker, det var dyrt....
Ja min bil lavede samme blinkende AdBlue motorfejl men ingen problemer. Så til værksted de siger selvfølgelig der er fejl pris 9050 kr men har ingen anelse om der virkelig er en fejl fordi ingen forskel i kørslen efter den blinkede. Så irriterende man ikke bare tør køre til den stopper hvis den fejl ikke er en software fejl så mekanikeren bare genstarter og siger de har udskiftet en masse.
-
- Indlæg: 194
- Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
Re: Fy for pokker, det var dyrt....
Adblue systemet påvirker ikke hvordan din bil kører. Det er udelukkende brugt til at sænke de emissioner, som bilen genererer. Hvis du kører nedtællingen ud, så stopper din bil også skal du have tester på, for at få den startet igen.
Det betyder at med testeren nulstiller du nedtællingen, og når bilen så igen registrerer at der er en fejl, så begynder nedtællingen på ny. Dette bliver den ved med indtil man retter op på fejlen.
Det betyder at med testeren nulstiller du nedtællingen, og når bilen så igen registrerer at der er en fejl, så begynder nedtællingen på ny. Dette bliver den ved med indtil man retter op på fejlen.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68